נרגש.  הרב בערל לאזאר
נרגש. הרב בערל לאזארצילום: Sergei Karpukhin, רויטרס

בראיון לקראת חג הפסח מספר הרב בערל לאזאר, רבה של רוסיה על התכונה המיוחדת ברחובות הערים ברוסיה, תכונה אותה הוא מדמה לעיירה יהודית של המאות הקודמות.

"שמחה גדולה. אלפי יהודים מתכוננים לסדר ציבורי. יש התעוררות גדולה במקום של מכירת המצות והמוצרים לפסח, של מכירת החמץ. זה נראה כמו שטייטל יהודי אמיתי. כל אחד נערך בדרכו, אחד קונה מצות, אחד מביא ציוד ונערך לסדר הציבורי, אחד מוכר חמץ...".

הרב לאזאר נשאל אם השינוי מגיע בעקבות המעורבות של הפעילים או בעקבות השינוי שחל בציבור היהודי ברוסיה, ולדבריו "הרבה מגיע מהרצון של היהודים". את קביעתו זו מסביר הרב לאזאר: "צריך להבין שעשרות שנים לא נתנו ליהודים אפשרות לבטא את היהדות שלהם, ומי שנמצא בבית כלא ופתאום יוצא מהכלא כל דבר קטן זה משהו מיוחד בשבילו. יש כאן יהודים שזוכרים איך היו סוגרים את החלונות כי אפו מצות בבית ועשו חורים במזלג. לא בטוח שזה היה עומד בדרישות הכשרות, אבל זה מה שיכלו לעשות, וברגע שהתאפשר והתגלה הניצוץ היהודי נהייתה כאן להבה גדולה".

הרב לאזאר, כמקורבו של הנשיא הרוסי פוטין, מספר על התמיכה שהקהילות היהודיות מקבלות מהשלטונות הרוסיים. "הנשיא שולח בכל שנה מכתב שבו הוא מאוחל חג שמח ומכניס בו רעיונות עמוקים על יציאת מצרים", הוא מספר ומציין כי אם היו השוואות בין יציאת מצרים ליציאת ברית המועצות הרי ש"החידוש הוא שמלך מצרים משתתף בשמחה, יש עזרה ענקית מהשלטונות בשמירה ובפרסום הדברים. במרכז מוסקבה תלויים שלטים שמאחלים חג שמח. תמונות של יהודים עם מצות במקום שבו פחדו לספר בכלל שהם יהודים".

וגם עם הקהילות המרוחקות שומר הרב לאזאר על קשר לקראת החג. הוא מציין כי צעירים, בני משפחותיהם של רבנים כמוהו, נשלחים לעשות ליל סדר ציבורי במקומות מרוחקים ולמעשה כמאתיים קהילות שאין להם רב והנהגה רוחנית זוכים לליל סדר שכזה, לעיתים מדובר בחורים נידחים בסיביר, לפעמים בקהילות מרוחקות ולפעמים בבתי כלא מבודדים, "לפעמים הבחורים שמנהלים את הסדר הם היהודי הדתי היחיד במקום. השלטונות והעיתונות עסוקים כאן מסביב לסדר הציבורי שיחגגו היהודים".

כשהוא נשאל כיצד מתייחס בחור צעיר שנשלח להעביר את חג החירות בבית כלא מבודד, משיב הרב לאזאר כי הדבר ממלא אותם ברוח מיוחדת המעניקה כוח לימי השנה כולם. "זה מחזק אותם לראות את הרצון של היהודים ואת ההערכה שמישהו הגיע אליהם ונתן להם את שמחת החג".

על משפחתו שלו הוא מספר: "המשפחה שלנו פזורה ברוסיה בליל הסדר ובחול המועד חוזרים ומתכנסים, ואז אנחנו רואים שהחג שלהם הייה הרבה יותר מאשר להיות עם המשפחה עם האוכל הביתי הטעים. את החירות של הנתינה ואת גילוי הנשמה היהודית קשה לתאר".

לקראת סוף הדברים מספר הרב לאזאר "לפני שנה, יומיים לפני פסח, הלכתי לבקר יהודים בבית הכלא ועל קופסת ערכת הסדר היה כתוב ש'השנה בליל הסדר כולנו יחד'. זו הייתה הסיסמא, ואחד מהיהודים שיושב לדאבוננו הרבה שנים בכלא אמר לי שהוא רוצה שמה שכתוב בקופסא יתקיים השנה, 'או שאני אבוא אליך או שאתה תבוא אליי'. תוך יום סידרנו שבאותו כלא הגיע רב וסידר ליל סדר שהיה למעלה מדרך הטבע".