האולם בטרם החג
האולם בטרם החגצילום: שירה טנא

כ-1600 בני הקהילה האתיופית השתתפו בליל הסדר הגדול בישראל שנערך באולמי גלארי פאלאס ביפו.

רב הקהילה, הרב יהודה סהלה, הנחה את הסדר הגדול בסיוע כ-80 מתנדבים מכל רחבי הארץ אשר הגיעו לעשות את החג בעיר וסייעו בהנחיית האירוע.

גלי וחיים מרציאנו מהעיר אלעד, הגיעו עם שבעת ילדיהם לעשות את הסדר יחד עם העולים. "זו חוויה בלתי רגילה. ממש לחוש סוג של יציאת מצרים", מספר חיים. "כמי שרגילים לסדר המשפחתי שלנו, זו הייתה חוויה מרוממת של ממש לחגוג את החג יחד עם ציבור כל כך גדול שעבר ובמידה מסוימת עדיין עובר בעצמו את היציאת מצרים שלו".

"היה מרגש במיוחד באותם חלקים של הסדר שבהם כל הציבור הענק הזה חזר מילה במילה אחרי הרב סהלה, והרגשנו כולנו מה הכוונה במילים ׳כאיש אחד בלב אחד׳. בשולחן שלנו היו בעיקר נשים, בנות משפחה אחת, יחד עם ילדיהן. היה ניתן להרגיש בצורה מאוד חזקה כיצד למרות שהילדים שולטים בשפה הרבה יותר מהמבוגרים, לכולם יש רצון אדיר לדעת ולקחת חלק בסדר. למעשה התפקיד שלנו כמתנדבים היה לסייע בעדינות היכן שצריך בכדי לעזור למבוגרים לקיים את מצוות ׳והגדת לבנך׳ למרות קשיי השפה והפער הבין-דורי שהופך את הנושא לאתגר משמעותי עבור חלק לא מבוטל מהמשפחות", הוסיף חיים.

במהלך הערב קיימו המתנדבים גם הפעלות לילדים שכללו חידון והמחזה של סיפור יציאת מצרים באמצעות תחפושות.

"אנחנו רגילים לסדר מסוים שבו אומרים את הכל ויש לנו את ההקפדות שלנו", מוסיפה גלי, "עשינו איזשהו וויתור אבל קיבלנו הרבה יותר משנתנו. הרגשנו שזכינו להיות שותפים, ולהיות ביחד עם אנשים שבדרך כלל אנחנו רגלים לראות בהם "אחר" אך למעשה הם בשר מבשרנו. הרוחב של העשייה, הארגון, ההלנה של המתנדבים, זו הפקה פשוט מרגשת. הרגשתי שהאירוע הזה מכבד לא רק את הקהילה אלא את כלל עם ישראל".

הרב יהודה סהלה, רב הקהילה, נשמע נרגש כשהוא מתבקש לתאר את תחושותיו לאחר ליל הסדר הגדול: "זו היית זכות מיוחדת לפגוש את האיכות של האנשים. אני יכולה רק להצדיע לקבוצה האיכותית הזו של אנשים מכל הארץ שהחליטו להקדיש את ליל הסדר שלהם לחיבור וקליטת עלייה במובן הכי יפה של המילה. בשם הקהילה אני מבקש להודות מקרב לב לכל מי שבזכותו האירוע הזה יכול היא לצאת אל הפועל".

יצוין כי ליל הסדר הגדול ביפו הוא אחת הפעילויות המרכזיות במסגרת פרויקט "עולים בהצלחה". האירוע מאורגן על ידי עמותת "אביב התורה" ו"איש לרעהו" בשיתוף עם עיריית ת"א, משרד העלייה והקליטה, מוקד הקליטה העירוני, חברא קדישא ת"א, העמותה לקידום החינוך בת"א-יפו, קרן אלרן, חברת הראל ושותפים נוספים. על מנת לעמוד בעלותו של הסדר הגדול קיימו המארגנים קמפיין גיוס המונים באתר Jgive באמצעותו הצטרפו מאות ישראלים לתמיכה באירוע.

צילום: פרויקט עולים בהצלחה