טראמפ ואבו מאזן ישוחחו
טראמפ ואבו מאזן ישוחחוצילום: רויטרס

תחקיר של אתר השמאל האמריקני "פוליטיקו" מצביע על תנועת חב"ד כחולייה המקשרת בין העולמות של דונלד טראמפ ושל ולדימיר פוטין.

הטענה מתחברת עם ההאשמה של הדמוקרטים בארה"ב, לפיה פוטין סייע לטראמפ לנצח בבחירות, ע"י כך שהפעיל פצחנים שהדליפו מידע מביך מתכתובות מייל של פעילים דמוקרטיים.

התחקיר מצביע ספציפית על מרכז חב"ד בשכונת פורט וושינגטון, בלונג איילנד שבניו יורק, וקובע: "כמה מהדרכים הקצרות ביותר בין דונלד טראמפ לוולדימיר פוטין עוברות ישר דרכו".

ב-1999, מסביר פוליטיקו, החל פוטין לגבש מנהיגות יהודית חלופית בארצו, שתהיה נאמנה אליו. לצורך כך גייס שניים ממקורביו, המיליארדרים לב לבייב ורומן אברמוביץ', והחל לטפח באמצעותם את אנשי חב"ד, בראשות הרב ברל לזר.

כמה שנים מאוחר יותר ביקש טראמפ ליצור לעצמו חלון אל פרוייקטים ברוסיה באמצעות שותפות עם חברת נדל"ן הקרויה ביירוק-ספיר. בראש החברה עומדים שלושה מהגרים מרוסיה, שלהם קשר קרוב לחב"ד.

התחקיר מפרט כיצד הקשרים הללו התפתחו עם השנים. לדוגמה, ב-2007 אירח טראמפ את חתונתם של הבת של ספיר ויד ימינו של לבייב באתר מר-א-לאגו שבבעלותו בפלורידה. כמה חודשים לאחר מכן, נפגש לבייב עם טראמפ ואירח אותו בברית לבנם הבכור של בני הזוג, בציון הרבי מלובביץ'. בברית נכח גם ג'רד קושנר. בהמשך רכש קושנר בניין בשווי 300 מיליון דולר מלבייב והתחתן עם איוונקה טראמפ, שמצידה הפכה לחברה טובה של אשתו של אברמוביץ', דשה ז'וקובה.

התחקיר מצביע גם על קשריו הקרובים של טראמפ עם פליקס סייטר, אחד הבעלים של ביירוק-ספיר, ומתאר אותו כמי שהורשע בפעילות של פשע מאורגן. לדברי הניו יורק טיימס, בחודש ינואר השנה פגש סייטר את עורך הדין האישי של טראמפ, מייקל כהן, בכדי לדון בהסכם שלום באוקראינה אשר ישים סוף לסנקציות של ארה"ב על רוסיה. התחקיר מצטט רפובליקני שטוען שכהן מפגין נוכחות קבועה בסניף חב"ד במנהטן, אך כהן מכחיש זאת.

הרב שמולי בוטחף שהתראיין אף הוא, אמר שלקשרים של פוטין וטראמפ לחב"ד אין משמעות של ממש. "החיבורים של העולם היהודי דרך חב"ד אינם מפתיעים, משום שחב"ד היא אחד השחקנים המרכזיים בעולם היהודי", הסביר. "אני מניח שגם עולם הנדל"ן של ארה"ב אינו גדול מאוד".