הוא חוזר? אחמדיניג'אד
הוא חוזר? אחמדיניג'אדצילום: אוליבר פיטוסי. פלאש 90

בניגוד לעמדתו הפומבית של המנהיג העליון של איראן, האייטולה עלי חמינאי, הגיש אתמול נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד את שמו כמועמד לקמבק נשיאותי.

מד"ר תמר עילם-גינדין, מומחית לאיראן במרכז האקדמי שלם וחוקרת במרכז עזרי, ביקשנו לנסות ולהסביר את ההיגיון שמאחורי החלטתו של הנשיא האיראני לשעבר, אך נדמה שגם היא כמומחית לממשל האיראני ולמתרחש במדינה זו, לא מצליח לרדת לעומק מחשבותיו של האיש.

לדבריה ברגע ששמעה על החלטתו של אחמדיניג'אד להגיש מועמדות לנשיאות חשבה שלא שמעה נכון, "לא היה ברור לי מה עבר לו בראש", היא אומרת ומזכירה כי הגשת המועמדות אינה רק מנוגדת לעמדת המנהיג העליון אלא גם מנוגדת להצהרתו שלו עצמו בהודעה שפרסם בכל כלי התקשורת האיראניים. "בספטמבר הוא אמר שקיבל את עצתו של המנהיג ולא יתמודד", היא מזכירה.

עוד מציינת ד"ר עילם-גינדין כי ההיסטוריה האיראנית מוכיחה שעד כה כל נשיא מכהם שהתמודד לכהונה שנייה זכה בה, ואין כל סיבה שמשהו אחר ישתנה בבחירות הקרובות, גם אם יש מי שמטיל ספק ביכולתו של רוחאני להיבחר בשנית בשל הביקורת עליו מימין ומשמאל.

לטעמה של עילם-גינדין מדובר בלא פחות מאשר "התאבדות פוליטית" שכן הסיכויים שמועמדותו תעבור את אישור מועצת שומרי החוקה, אותה מועצת אנשי דת והנהגה עושי דברו של המנהיג חמינאי הקובעים מי מבין מאות המועמדים שמגישים את שמם כמועמדים לריצה לנשיאות יגיע לישורת האחרונה של המועמדים שיוצגו בפני העם. מספרם של המועמדים שמאושרים על ידי מועצת מגיני החוקה הוא מספר חד ספרתי וקיימים כללים ברורים מי נכלל בקבוצה קטנה זו ומי לא, "הם חייבים להיות מהזירה המדינית, אף אישה לא עברה את המסננת למרות שדובר המועצה אומר שזו לא מדיניות, וכמובן מי שעלול לאיים על המנהיג העליון לא עובר".

לנוכח כל אלה נשאלת ד"ר עילם-גינדין מה בכל זאת שולח את אחמדיניג'אד להתמודדות חסרת סיכוי שכזו? האם המערך הקוגנטיבי שלו השתבש? "לפי הביקורות וגם לפי מה שאנחנו מכירים אותו, המערך הקוגנטיבי שלו מעולם לא היה נהיר לפרשנים, והיום כבר הפרשנים מורידים את הפילטרים ומגדירים אותו כמשוגע טיפש ושקרן. הפרשנות שהכי מתקבלת היא זו של השמרנים היא שהוא סתם פרובוקטור שרוצה לחולל מהומות ולזעזע את המערכת".

מאז תום כהונתו כנשיא לא משמש אחמדיניג'אד בתפקיד כלשהו ולמעשה הוא עושה לביתו ומכין את הקמבק הפוליטי שלו, ועל כך נשאלה ד"ר עילם-גינדין אם יתכן והאיש חש שהרחוב האיראני קורא לו, ולדבריה זו אכן הסיבה שהוא מציג לעולם כשהוא מסביר את החלטתו. "הוא אומר שההמלצה של המנהיג היא שזה לא מומלץ ולא איסור, לא נאמר לו 'אל תלך', והוא אמר שיש עליו לחץ מהציבור".

"הדבר הכי מוזר שלא הצלחתי להבין את ההיגיון שבו הוא שהוא נרשם מיד אחרי שהוא הגיע עם מועמד מטעמו, בשם חאמיד בארדעי, מועמד שאין לו סיכוי לעבור את מועצת שומרי החוקה, והוא אמר שהוא נרשם כאות תמיכה בברדעי. זה לא מובן...".

עוד היא מספרת על תיאוריית קונספירציה שהופצה גם היא ולפיה התמודדותו של אחמדיניג'אד היא על דעתו של חמינאי כי הוא לא רוצה שהבחירות הבאות יהיו בין שני אנשים אלא בין שלושה אנשים.

לפי שעה, מציינת עילם-גינדין, עומדים נגד אחמדיניג'אד כעשרים תיקים פליליים בהם הוא מואשם כאחראי לאסון הכלכלי שפקד את איראן לקראת תום תקופת כהונתו, לבידוד הבינלאומי שבו מצויה ארצו ולמעשי שחיתות בהם הוא מואשם.