הסרטון המושקע של קבוצת "אחים לנשק" לגבי סוגיית שירות הנשים ביחידות הקרביות מתקרב ל-50,000 צפיות בפייסבוק בלבד – ובסיכום השבוע מאז השקתו, נראה שהצליח גם לסדוק במעט את חומת ההשתקה של הנושא בערוצי הטלוויזיה.

מדובר בשלב זה בהישגים מוגבלים, אך כלל לא מבוטלים. תלוי אם מסתכלים על החצי המלא או הריק של הכוס.

יומיים לפני השקת הסרטון אירח ערוץ 2 במהדורת חדשות הלילה את הכתב יאיר שרקי, שבישר לראשונה על קיומו של הסרטון. הוא אף הראה כמה שניות מתוכו, בהן מוסבר כי מי שמקדמות את יוזמת גיוס הנשים ליחידות קרביות הן קבוצת פמיניסטיות רדיקליות מהשמאל הקיצוני ביותר, שחלקן תומכות בגלוי בסרבנות.

מולו הציבו בערוץ את דפנה ליאל, אשר ביחד עם המגישה, דוריה למפל, ייצגה את זווית הפמיניזם הרדיקלי. לא היתה התייחסות של ממש לנתונים שהביאו "אחים לנשק" לגבי שיעור הפציעות בקרב הנשים הלוחמות, אך שרקי הצליח לפחות להעביר את המסר לפיו דפי המידע של הארגון מבוססים על מצגות צה"ליות.

מי שמכיר את הסגירה ההרמטית של כלי התקשורת בישראל בפני כל איזכור לעצם קיומן של בעיות רפואיות מיוחדות בשירות נשים ביחידות קרביות, יעריך את גודל ההישג.

גם זה משהו.

מי שקיווה לקבל סיקור מאוזן יותר בנושא בערוץ 1 – התאכזב השבוע. לכבוד מהדורת מוצאי החג, נשלחה הכתבת מורן שכניק להכין כתבה על שילוב נשים ביחידות הקרביות, וקיבלה לצורך כך הזמנה מדובר צה"ל לראיין את החיילים והחיילות בגדוד אריות הירדן.

הכתבת לא עשתה מאמץ קל אפילו להסוות את העובדה שהיא משרתת אג'נדה של פמיניזם רדיקלי.

"קשה לראות בזמן האחרון חדשות מבלי לשים לב להקצנה", אמרה שכניק בכתבה. "ראשי הציונות הדתית מאבדים את זה". הדברים הללו היו הקדמה לקטע מהרצאה הידועה של הרב יגאל לוינשטיין, בה דיבר נגד האופן בו משפיע השירות בצה"ל על נשים.

'מחקרים הזויים'

"קמפיינים נגד שירות משותף לנשים וגברים כתובים בצורה מפחידה", קבעה שכניק. בשלב זה, המצלמה הראתה את עמוד הנתונים המחולק ע"י פעילי "אחים לנשק", בו מצוטטים מחקרים צה"ליים לגבי שיעור הפגיעה הפיזית בנשים ביחידות קרביות. ואולם, המצלמה נעה על פני העמוד בצורה שלא מאפשרת לקרוא את הנתונים עצמם.

"הנה, למשל, קמפיין 'מצילים את צה"ל', מראה את גודל האסון בכך שיש צוערת בכל פלוגות החי"ר בבה"ד 1, ומציג נתונים הזויים לפיהם הגוף הנשי לא מסוגל לעמוד בשירות לחימה", אמרה, ושכחה לציין שהנתונים ה"הזויים" הם נתוני מחקר צה"ליים.

בהמשך הכתבה התייחסה שכניק ל"סמוטריץ' ולווינשטיין", ושאלה מה הם יגידו על פלוגת אריות הירדן בה יש נשים וגברים, דתיות וערבים. "מדינת ישראל הופכת דתית יותר, שמרנית יותר, ובסופו של דבר גם צה"ל ייפגע מזה. מזל שגדוד אריות הירדן כמעט מנותק מהעולם. רק שלא יפגעו לנו בשמורת הטבע של הרב תרבותיות", סיכמה בפאתוס.

ניסינו לשוחח עם מורן שכניק אך היא לא חזרה אלינו.