כלא 'שיטה'
כלא 'שיטה'צילום: משה שי. פלאש 90

כ-700 מחבלים המוחזקים בישראל הודיעו אמש (א') רשמית על פתיחת שביתת רעב ללא הגבלת זמן.

משירות בתי הסוהר נמסר כי נגד האסירים שישבתו רעב יינקטו מיד צעדים משמעתיים, וכי בהתאם למדיניות השר לביטחון פנים שב"ס אינו מנהל משא ומתן עם האסירים.

"לשב"ס יש ניסיון רב בהתמודדות עם שביתות רעב ויש לו יכולת ואמצעים להתמודד ולהכיל אותה", נמסר משירות בתי הסוהר. "שב"ס נערך מראש לאפשרות של שביתה, בתיאום עם גורמים נוספים, ובהם צה"ל, משרד הבריאות, מתפ"ש, שב"כ, משטרה ועוד. אסירים שיחליטו לשבות ייאלצו לשאת בתוצאות החמורות. שביתה וצעדי מחאה הן פעולות לא חוקיות וייענו בענישה בלתי מתפשרת".

האסירים שפתחו בשביתת הרעב הם בעיקר אנשי פתח והחזית העממית. מסמך הדרישות של האסירים כולל דרישה עיקרית ששב"ס יתקין באגפים טלפונים ציבוריים, בדומה לטלפונים שמותקנים עבור אסירים פליליים.

הדרישה השנייה מכוונת גם לצלב האדום, והיא השבת נוהל של שני ביקורים בחודש של בני משפחות האסירים.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הנחה להקים בית חולים שדה מחוץ לכלא קציעות על מנת למנוע פינוי אסירים לבתי חולים אזרחיים מבלי להזניח את האסירים שישבתו רעב ויזדקקו לטיפול רפואי. בנוסף, הונחו אנשי השב"ס לבצע חיפושים אינטנסיביים מוגברים בתאים כדי לוודא שלא מתקיימת תקשורת בלתי חוקית בין אסירים. בנוסף, יוכל השב"ס להעביר אסירים בין בתי כלא.

"השביתה שמוביל ברגותי מונעת ממניעים פוליטיים פנים-פלסטינים, ולכן כוללת דרישות בלתי סבירות בקשר לתנאי האסירים", נימק ארדן. "הנחיתי את שב״ס לפעול בכל דרך אפשרית בכדי להכיל את השביתה בתוך כתלי בתי הכלא, ואת משטרת ישראל להיערך למתן כל סיוע נדרש לשב״ס בכל תרחיש שעלול להתפתח״.