מלמיליאן בימיו כשחקן
מלמיליאן בימיו כשחקןצילום: פלאש 90

אורי מלמיליאן, כוכב העבר של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים ואחד השחקנים הגדולים בהיסטוריית הכדורגל הישראלי, ידליק משואה בערב יום העצמאות הקרוב.

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל ייערך השנה בסימן 50 שנים לשחרור ירושלים.

"אתה לא מרגיש מה יהיה עד שאני אהיה שם ואני אעשה את זה - אז אני אדע מה אני מרגיש", תיאר מלמיליאן בשיחה עם גלי צה''ל. הדבר הכי חשוב לי זה שתמיד ידעתי מאיפה באתי והייתי עם רגליים על הקרקע. בלי בית"ר ירושלים, אני מכיר את האופי שלי ויודע מה הם עשו בשבילי והתחלתי לשחק שם, לא הייתי מגיע לזה".

מלמיליאן נחשב לשחקן המזוהה ביותר עם בית"ר ירושלים. שחקן העבר בן ה-60, הוביל את הבית"רים לזכייה בגביע המדינה כבר בגיל 19, כשכבש שער ניצחון במשחק מול מכבי ת"א.

הוא שמר אמונים לבית"ר גם כשירדה לעונה אחת לליגה השנייה, ושיתף פעולה עם שחקנים מוכרים שאף הפכו למאמנים, ביניהם אלי אוחנה.

מלמיליאן מחזיק באמתחתו אליפות, גביעי מדינה וגם את תואר מלך שערי הליגה בשתי עונות שונות. את הקריירה שלו סיים במכבי ת"א והפועל ב"ש. הוא מדורג במקום ה-6 בטבלת כובשי השערים הישראלים בכל הזמנים. גם בנבחרת הלאומית הוא כיכב ורשם 62 הופעות בינלאומיות.

הוא שימש בעבר כמאמן בליגה השנייה ואף הוביל ארבע קבוצות לעלייה לליגת העל - הפועל ירושים, מכבי נתניה, הכח ר"ג והפועל אשקלון.

ישראל - טאיוואן (1986), צמד השערים של אורי מלמיליאן

בשבוע שעבר פורסם כי פרופ' אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי, הזמר והשחקן יהורם גאון והרב מרווין האייר יהיו בין 12 מדליקי המשואות בטקס המסורתי בערב יום העצמאות.

יהורם גאון (77), זמר ושחקן מהמוערכים באמני ישראל, נבחר כאחד מסמליה המובהקים של העיר ירושלים. גאון הוא יליד העיר ירושלים, שהשתתף לאורך השנים ביצירות שהפכו לנכס צאן ברזל תרבותי במדינה.

בין היתר היה חבר לאורך השנים בשלישיית גשר הירקון, הקליט אלבומים רבים, שיחק בסרטים "קזבלן", "מבצע יונתן" והסרט האוטוביוגרפי "אני ירושלמי" וכיכב גם בסדרות הטלוויזיה "קרובים קרובים" ו"סברי מרנן".

שעשוע (57) הוא פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית בירושלים, מייסד־שותף ויו"ר חברת "מובילאיי" ומייסד־שותף בחברת "אורקם טכנולוגיות". רק לאחרונה הוא ושותפו זיו אבירם מכרו את חברת מובילאיי לאינטל ב־15 מיליארד דולר, במסגרת עסקת ההיי־טק הגדולה בתולדות ישראל.

הרב מרווין (משה חיים) האייר (78) יהיה מדליק המשואה הראשון שאיננו אזרח ישראלי, וזאת עקב החלטתה של רגב למסד את משואת העם היהודי. האייר, מייסד מרכז שמעון ויזנטל ומוזיאון הסובלנות בלוס־אנג'לס, הוזמן בראשית השנה להשתתף בטקס ההשבעה של נשיא ארצות־הברית הנבחר, דונלד טראמפ, ובירך לאחר נאומו.

הרב האייר חתם את נאומו בטקס ההשבעה במילים "אם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָים תִּשְׁכַּח יְמִינִי'". האייר נבחר בין היתר בשל החלטתו להקים את מוזיאון הסובלנות בירושלים.