בהונגריה ציינו אתמול (שני) את יום השואה הלאומי, במסגרתו נערך כמידי שנה "מצעד החיים" לזכרם של 550 אלף יהודי הונגריה שנרצחו במהלך השואה.

זו היתה השנה ה-15 ברציפות בה נערך "מצעד החיים" בהונגריה. המצעד החל באתר הזיכרון "נעליים על הדנובה" שהוקם לזכר יהודי הונגריה שנרצחו על ידי אנשי מיליציות המזוהות עם הנאצים.

זמן קצר לפני שנורו למוות, אולצו היהודים להסיר את נעליהם ולהותיר אותן סמוך לגדות הדנובה, ולאחר מכן נורו וגופותיהם נפלו אל מי הנהר ההונגרי. לאחר מכן המשיכו הצועדים בדרכם וחצו את מרכז בודפשט עד שקיימו טקס גדול לזכרם של נרצחי השואה היהודיים.

הצועדים, רבים מהם חברי הקהילה היהודית יחד עם אזרחי בודפשט, נשאו שלטים לזכרם של קורבנות השואה וקראו בעד סובלנות, בעיקר לאור העלייה המשמעותית לאחרונה בכוחה של מפלגת הימין הקיצוני "יוביק", שראשיה הואשמו בהתבטאויות אנטישמיות.

הסופר היהודי הונגרי גאבור שאנטו אמר במהלך המצעד כי "אין אומה אחת הנושאת אשמה קולקטיבית על העבר, אבל לכולנו יש אחריות אישית על ההווה ועל העתיד".

לקראת סוף המצעד החל אחד המשתתפים, אצן חובב בשם פיטר היידו, בריצה שאמורה להימשך שמונה ימים, במסגרתה מתכוון היידו לעבור מרחק של 420 קילומטרים מבודפשט עד למחנה ההשמדה הגרמני על אדמת פולין אושוויץ-בירקנאו.

רבים מיהודי הונגריה לפני פריצתה של מלחמת העולם השנייה מצאו את מותם באושוויץ-בירקנאו במהלך השואה.