כנס שומרון ה-7

כנס שומרון השביעי, הכנס המחקרי - ארכיאולוגי השנתי של מרכז סיור ולימוד שומרון והמועצה האזורית שומרון התקיים היום (שלישי).

את הכנס פתח ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שהקים את "שומרון נעים להכיר" ופעל שנים להנגשת השומרון למטיילים.

דגן אמר בכנס, "יש לנו חובה להביא לכאן את עם ישראל. המקום הזה שבו צעדו אבות אבותינו נמצא היום בידינו ואנחנו מחוייבים להנגיש אותו לעם ישראל ולמטיילים מכל העולם"

בכנס השתתף גם ח"כ לשעבר פרופ' אריה אלדד שטען: "מנחם בגין היה מנהיג חלול. לא הייתה לו אידיאולוגיה".

אלדד, שכתב ספר על הסיבה בשלה מנהיגי הימין משהגיעו לשלטון שינו את תפיסתם ופעלו על פי עקרונות השמאל. אלדד הביא את מנחם בגין כדוגמא ואמר: "היה פער עצום בין מנחם בגין האיש לבין מנחם בגין התדמית. הוא נתפס כאידיאולוג גדול של הימין אך למעשה הוא לא ראה בסיני חלק מארץ ישראל השלמה והידע שלו בנעשה בשטח היה דל מאוד" לדבריו: "הוא לא שינה את האידיאולוגיה שלו כשהגיע לשלטון פשוט לא הייתה לו כזו".

ד"ר יובל ארנון דיבר על תחושות ערביי השומרון לאחר מלחמת ששת הימים. ד"ר ארנון טען, "לא ניתן לומר שיהודה ושומרון כבושים מכיוון שלא היה ממי לכבוש. מלך ירדן וויתר על השטח ולמעשה יש ריק משפטי ביהודה שומרון וחבל עזה. המקום לא שייך לאף אחד. מי שטוען שיהודה ושומרון כבושים למעשה מצטט את התעמולה הפלסטינית". לדבריו ערביי השומרון שמחו לאחר שהישראלים נכנסו ליהודה ושומרון מכיוון שהשלטון הירדני היה קשה ביותר כלפיהם".

בסוף סדרת ההרצאות התקיים פאנל בנושא 40 שנות טיילות ביהודה ושומרון. לדברי יאיר אלמקייס ראש מרכז סיור ולימוד שומרון: "צריך להבין שמעולם לא הייתה טיילות ביהודה ושומרון לפני שהוקמו בתי ספר שדה ביו"ש לפני 40 שנה. מדובר באיזור בתולי שנחקר לראשונה ולכן הממצאים כן הם תמיד מרגשים וראשוניים. מדובר בגן עדן לאוהבי הטיילות וחקר הסביבה והארכיאולוגיה ויש לטפח את הנושא הזה לטובת האנושות כולה".