ד"ר אקרמן: זה פיקוח נפשות

כנס 'קדושים תהיו' שמטרתו לחשוף רבני קהילות לסוגיית הלהט"ב מנקודת מבט תורנית, התקיים היום (שלישי) בירושלים ביוזמת 'איגוד רבני קהילות' ומרכז 'בקדושה'.

בכנס נאמו בין השאר הרב ארל'ה הראל, הרב יעקב אריאל, הרב שמואל אליהו, ד"ר אליהו אקרמן והרב ניר מנוסי, מורה לחסידות, מרצה בתורת הנפש ובנו של דידי מנוסי. בנוסף, נאמו בכנס חברים מעמותת 'כמוך - הומואים דתיים אורתודוקסים'.

הרב שמואל אליהו אמר בכנס, "יחסי מין חד מיניים הם נטיה שאסור להשלים איתה כמו שלא משלימים עם הנטיה להשמנה וכד'. הרבנים שמטפלים בבעלי נטיות הפוכות חייבים להכיר כמה שיותר מחקרים ואנשי המקצוע שיודעים מה המקור של הנטיה השלילית ויודעים גם לרפא אותה".

לדבריו, "בשנים האחרונות יש נסיון להשתיק את אנשי המקצוע הללו. אנחנו צריכים גם לחזק את הרבנים וגם את אנשי המקצוע שיוכלו להשמיע את דעתם המקצועית והתורנית בלי מורא".

הרב ארל'ה הראל התייחס בכנס לעמדה המקצועית השוללת את טיפולי ההמרה, "ספרות המחקר ממומנת ומתוזמנת. צריך לדעת שיש הרבה סוגים של משיכות, ולא כל מי שחש משיכה כלשהיא לבן מינו נחשב מקהילת הלהט"ב, למרות שמחקרים אוהבים להכניס אותם בפנים כדי להוציא נתונים משמעותיים".

"לא ברור איך אדם דתי שנמשך לגברים ולנשים יכול לדרוש לגיטימציה תורנית למעשיו? ארגוני הלהט"ב הדתיים מקיימים קמפיין גם עבורם, למרות שהם יכולים לחיות עם נשים ללא כל בעיה. פעמים רבות נערים בוחרים לעצב את הנטייה שלהם מחוסר הבנה או מגורמים נוספים, עד שבסוף אין להם בחירה", ציין הרב הראל.

לדבריו, "אין בתורה זוגיות ללא מיניות, ולכן אין כל לגיטימציה לזוגיות בין גברים לפי התורה. התורה מתנגדת לא רק למשכב זכר אלא גם לזוגיות בין גברים. יש שלילה מוחלטת בדבר הזה, ואין שום רב שמתיר את זה. רבנים מפנים לפסיכולוג לא דתי ועושים טעויות קריטית, הפסיכולוגים החילוניים רואים בזה משהו טוב, וקבני"ם בצבא משכנעים בחורים שהם הומאים. הם לא מבינים את השפה הדתית. הם לא מבינים מה עובר אדם דתי עם ההתמודדות".

"יש ארגונים דתיים שעושים טרור. הם משכנעים שזה מותר וזה בסדר ולגיטימי. הרבנים חייבים להכיר את זה ולדעת להגיב. מנגד, יש ארגונים חיוביים כמו ארגון 'כמוך' שמחוייב להלכה וחשוב שהרבנים יכירו אותו וישתפו איתו פעולה", הדגיש הרב הראל, "אסור להשתמש במילה 'סוטים', כלי התקשורת והקהל מכבדים אם משתמשים במינוחים מכבדים. אנחנו צריכים להוציא מהלקסיקון מילים מביישות, ואנחנו צריכים לדבר בלשון התורה".

"התורה מתנגדת לכל פעילות מינית, אבל יש גם מצווה בתורה לעזור. אנחנו רוצים להקים קבוצות תמיכה לנערים דתיים אבל אין מימון, משרד החינוך לא רוצה לשמוע מזה. הרבנים עצמם צריכים להיות אוזן קשבת ולפעמים להלין בביתם נערים שנזרקו מביתם בגלל נטייתם המינית", הוסיף.

ד"ר אליהו אקרמן התייחס גם הוא בכנס לפולמוס המקצועי בתחום, "אני נגד המושג טיפולי המרה. אבל מותר לנו לסייע לאנשים שפונים אלינו, למרות שמנסים לצייר את זה כלא חוקי. יש חבר'ה שסובלים מאד, לא חיי יום ולא חיי לילה. הם יושבים בישיבה או בתנועות נוער, הם נראים מצוין, אבל הם לבד עם עצמם, וחווים סיוט אחד גדול, סוג של פיצול אישיות. אנחנו זקוקים לאנשי מקצוע טובים, ללמוד הרבה. יש אנשים ומנהיגים עם בורות מדהימה. הטיפול דורש מיומנות, מקצועיות, אהבה והרבה עבודה".

"זה פיקוח נפשות, אנשים נפתחים לפני רב הקהילה, תגובה נכונה יכולה להרים אותו ולקדם אותו, תגובה לא נכונה, הוא נופל. לקהילה, לרב הקהילה יש כוח, רב הקהילה צריך ללוות, להיות בקשר עם המטופל והמטפלים. תפקיד רב הקהילה: הרבה אהבה, עידוד, מתן תקוה, אמון ביכולת לשנות ולהתקדם", הוסיף ד"ר אקרמן.

הרב ניר מנוסיחזקי ברוך