לוויין תלמידים ישראלי שוגר לחלל

לאחר כמה שבועות של דחייה בשל חשש לתקלה במשגר, שוגר היום בהצלחה לחלל לוויין התלמידים הישראלי הזעיר "דוכיפת 2" מקייפ קנוורל בארה"ב.

הלוויין, מיזם של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ועיריית הרצליה, ישוגר שוגר בדיוק בשעה 18:10 על גבי המשגר "אטלס-5" לתחנת החלל הבין-לאומית.

הלוויין שוגר עם נחיל של 28 לוויינים זעירים מהעולם במטרה למפות את התרמוספֵרה, מיפוי שיסייע בין השאר בהעברת אותות GPS. דוכיפת 2 הוא לוויין התלמידים היחיד ששוגר במיזם זה בעוד שאר הלוויינים נבנו בידי סטודנטים וחוקרים מהעולם.

לדברי שר המדע אופיר אקוניס, "דוכיפת 2 הוא לא רק מיזם חינוכי המקרב את החלל לבני נוער וסולל את הדרך לדור המחר, אלא גם מיזם מחקר בין-לאומי. זו גאווה ישראלית של דור העתיד והזדמנות להגברת המודעות הציבורית לתחום החלל".

בעוד כיומיים יגיע הלוויין לתחנת החלל הבין-לאומית, שם יועבר אל חלקה היפני של התחנה, ובעוד כחודש וחצי יישלח לחלל באמצעות זרוע רובוטית מיוחדת שיפעילו האסטרונאוטים ויחל לפעול. בשיגור המרגש חזתה היום מקרוב משלחת של כ-14 תלמידים מחורה ומהרצליה ומנהל מרכז המדעים בהרצליה ד"ר מאיר אריאל. את התלמידים ליווה בוב קבאנה, מנהל מרכז החלל קנדי של נאס"א ששימש מנהל המבצעים בנאס"א בעת אסון המעבורת "קולומביה" ב-2003 שעליה היה אילן רמון.

סוג המשגר שעליו שוגר היום דוכיפת 2 נחשב ותיק ואמין ועד כה שוגר יותר מ-30 פעמים לחלל. המשגר שימש בין השאר למשימות מפורסמות כגון שיגור גשושית מחקר למאדים, גשושית New Horizons והגשושית ג'ונו לחקר כוכב הלכת צדק. נוסף לנחיל הלוויינים הזעירים, במשקל כולל של 83 ק"ג, היה על המשגר גם חללית משא שעליה 3,380 ק"ג של ציוד מחקר ואספקה לתחנת החלל הבין-לאומית.

דוכיפת 2 הוא הלוויין הזעיר השני שפיתחו תלמידים ישראלים ומשקלו 1.8 ק"ג בלבד. דוכיפת 1 שפיתחו תלמידים ממרכז המדעים בהרצליה שוגר ביוני 2014 ועודנו פעיל בחלל, מעבר להערכה המקורית. הלוויין הנוכחי שוגר לחלל במסגרת מיזם QB50 של האיחוד האירופי עם לוויינים שבנו סטודנטים מבלגיה, טורקיה, דרום אפריקה, אוסטרליה, גרמניה, צרפת, דרום קוריאה ועוד. מתוך 50 הקבוצות מהעולם שהחלו לעבוד על לוויינים, רק 28 עברו את הבדיקות הקפדניות של נאס"א ובהן הקבוצה הישראלית.

יותר מ-80 תלמידים – מאופקים, מירוחם, מעפרה, מחוּרה (הפזורה הבדואית) ומהרצליה – עמלו בשנתיים האחרונות על פיתוח דוכיפת 2. התלמידים עבדו בעשרה צוותים ולרשותם עמדו חדר נקי, מעבדת אלקטרוניקה ותחנת קרקע לתקשורת עם לוויינים. כל צוות היה אחראי לתחום אחר כגון בחינת המפרט הטכני, תכנות מערכת ההפעלה, פענוח נתוני הלוויין, בקרה, הנדסת מערכת ועוד.

את התלמידים ליוו מהנדסים מהאקדמיה וממפעל מבת חלל בתעשייה האווירית. הלוויין עבר בהצלחה את הבדיקות שנעשו בחדר הנקי במפעל החלל של התעשייה האווירית.

הנתונים שיתקבלו מהלוויין יועברו לתחנת הקרקע במרכז המדעים הרצליה, שם יפענחו אותם התלמידים. כעבור שנה צפויים הלוויינים להנמיך טוס, להתלהט ולהתפרק באטמוספֵרה בגובה 90 ק"מ מעל פני האדמה.

ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר "הפרויקטים של דוכיפת 1 ודוכיפת 2 והשיגור היום הם הישג אדיר בכל קנה מידה ומעידים הן על הצלחת ההשקעה העירונית הגבוהה שלנו בחינוך בכלל ובחינוך המדעי בפרט, הן על הרמה הגבוהה של בני הנוער בהרצליה. אין לי ספק כי בכך אנו תורמים לקידום עתידה הטכנולוגי והמדעי של המדינה".