מלמיליאן בימיו כשחקן.
מלמיליאן בימיו כשחקן.צילום: פלאש 90

בגיל 60 ועם אליפות היסטורית והיסטרית אחת וחמישה גביעי מדינה, ידליק בטקס הממלכתי הרשמי שיפתח את חגיגות יום העצמאות ה-69, מספר 8 המיתולוגי של בית"ר ירושלים אורי מלמליאן את אחת מהמשואות.

כבר ביום חמישי האחרון הודיעו לשחקן העבר של הקבוצה מהבירה ולאחד מהסמלים הגדולים בתולדות המועדון הירושלמי, כי הוא מועמד להדליק את אחת מהמשואות בטקס הממלכתי הרשמי, שהשנה יעמוד בסימן 50 שנה לאיחוד העיר ירושלים. "התרגשתי מאוד מעצם המועמדות", אמר היום מלמיליאן בראיון לגלי צה"ל, "עכשיו אני מחכה ליום הזה".

מלמילאן אמנם זכור כאחד מהסמלים הגדולים בתולדות המועדון הבית"רי, כשתואר האליפות ההיסטורי הראשון של הקבוצה, ב-1976, רשום בעיקר על שמו ובזכותו, כשלמועדון הירושלמי הביא גם חמישה גביעי מדינה, אך זה נחשב בעיני אוהדי הכדורגל הישראלי כולו כאחד מגדולי הכדורגלנים ששיחקו בישראל.

בהודעת ההכרזה על מלמיליאן נכתב כי "בשל העובדה שמדובר בטקס שיעמוד בסימן 50 שנה לאיחוד העיר ירושלים, נבחרו מדליקי משואות בהתאם ומלמיליאן, ללא ספק, זוכה לכבוד בזכות הקריירה הארוכה והמרשימה ובזכות השפעתו על המועדון ועל התרומה שלו לענף הכדורגל בישראל בכלל".

מלמיליאן, הנער משכונת ממילא, צמח במחלקת הנוער של המועדון הירושלמי ובמדיה העביר את מרבית הקריירה הבוגרת שלו, מ-1973 עד 1989. ב-423 משחקי ליגה כבש מספר 8 האגדי 140 שערים וזכה ב-6 תארים.

גם במדי הנבחרת הישראלית הטביע מלמיליאן, שב-2009 נכנס להיכל התהילה של הכדורגל הישראלי בתור אחד מחמשת הכדורגלנים הגדולים של ישראל בכל הזמנים, חותם כשרשם במדים הלאומיים 62 הופעות בהן כבש 16 שערים.

לאחר בית"ר ירושלים, שיחק מלמיליאן גם במדי מכבי תל אביב והפועל כפר סבא במדיה פרש ממשחק פעיל. עם פרישתו נותר מלמיליאן במגרשי הכדורגל כשעשה הסבה לתפקיד המאמן ועבד בין היתר בהפועל ירושלים, מכבי נתניה, הכח עמידר רמת גן, הפועל פתח תקוה והפועל אשקלון. ב-2010/11 שב מלמיליאן לבירה, אך התפטר מאימון קבוצת נעוריו לאחר חצי עונה.

"מה ארצה להגיד? הדבר הכי חשוב שאני יודע מאיפה באתי, ושתמיד הייתי עם הרגליים על הקרקע, תודה רבה למשפחה שלי ולהורים שלי, ולבית"ר ירושלים שבלעדיהם זה לא היה קורה", אמר בראיון לגלי צה"ל שחקן העבר. "בית"ר נתנה לי חיבוק דוב, נתנה לי את הבמה, תמיד הרגשתי שם שזו הקבוצה שלי. כשהרגע הכי גדול הוא ללא ספק גמר הגביע ששינה את הקבוצה ושינה את העיר",

גם במועדון נעוריו בירכו את מלמיליאן על הכבוד האדיר כשבהודעה מטעמם נכתב כי "מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים מברך על החלטת ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים על כך שהעניקו לסמל המועדון אורי מלמיליאן את הזכות להדליק משואה ביום העצמאות. ולתפארת מדינת ישראל".

גם בהתאחדות לכדורגל בירכו את שחקן העבר וגדול הכדורגלנים כשכתבו כי הם שולחים "ברכות וגאווה גדולה על הבחירה באורי מלמיליאן להדליק משואה ביום העצמאות. שחקן גדול ומודל לחיקוי".

אודי רובוביץ, המכונה גם בקרב אוהדי בית"ר "אודי חמודי", חברו הטוב של מלמיליאן ומי שהיה איתו יחד ברגעים הגדולים של המועדון הירושלמי, בירך את חברו בחשבון הפייסבוק שלו כשכתב "ההחלטה לתת לאורי להדליק משואה היא החלטה חשובה ואות של כבוד לשחקני הכדורגל, לקהל ולכל מי שסובב את הענף".

לדבריו, "כאחד שליווה את אורי בראשית צעדיו בבית"ר, אני יכול לאמר שמדובר באדם יוצא דופן, נחבא אל הכלים, לא מחפש אחר כבוד ומדבר במגרש בשפת המעשים. כבוד לבית"ר ירושלים שיש לה שחקן שאפשר להתגאות בו".