האב השכול מתפרץ על הח"כים

אב שכול התפרץ על חברי כנסת בדיון שנערך בכנסת על דו''ח מבקר המדינה בנושא צוק איתן, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"שבו בשקט! איפה הייתם במבצע?", צעק האב השכול. "יש כאן הורים שכולים. תכבדו אותם. הדיון הזה נעשה בגלל הילדים שלנו. תעשו סדר בקבינט. איפה הייתם במלחמה? איפה שהבן שלי נהרג? אל תתבכיינו, תתקנו את הממשלה".

דבריו של האב השכול נאמרו לאחר שחברי הכנסת מיקי זוהר, דוד ביטן ויואב קיש הגנו על עמדת נתניהו בנוגע לתפקוד הקבינט ב''צוק איתן'', וטענו כי "הבעיה היא ההדלפות".

האב השכול: להעיף את זחאלקה

ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) קרא לקיים דיון ''על 2,200 אזרחים שנהרגו בעזה'' במהלך מבצע צוק איתן. האב השכול התפרץ לעברו "מה אתה עושה פה בכלל? איך הכניסו אותך לפה? לך תשבות רעב עם ברגותי. חבל שלא נהרגו בעזה 20 אלף. תעיפו את זחאלקה מהדיון". בסופו של דבר הוצאו מהדיון חברי הכנסת זחאלקה וקיש.

ראש הממשלה שמשתתף בדיון הוועדה לביקורת המדינה, אמר "השתדלנו להימנע מהמלחמה בדרום בכל דרך. אנחנו עומדים מול אויב מאוד קשה ואכזר". נתניהו הדגיש כי "באנו למוטט תשתיות של חמאס ביהודה ושומרון. הדבר הזה יצר אי יציבות מול עזה, מה גם שחמאס הכין תוכנית.

''הכוונה שלי באותה העת היתה להימנע ככל האפשר מאותה מלחמה. אם נידרש לכך, נבצע אותה במינימום מחיר. המחיר הוא מילה שמקפלת בתוכה עולם לכל משפחה ומשפחה, ואני מכיר את הכאב הזה ויודע מהו. החובה שלנו לנסות לצמצם את זה ככל הניתן", אמר נתניהו.

ראש הממשלה הבטיח כי הוא ממשיך במאמצים להחזיר את גופותיהם של סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול הי"ד המוחזקות על ידי החמאס בעזה וגם את האזרחים הישראליים שמוחזקים ברצועה.

"אנחנו כמעט שלוש שנים אחרי צוק איתן. לא לעולם חוסן. אנחנו חווים את התקופה השקטה ביותר בדרום... חמאס מורתע. אנחנו צריכים לחדש את ההרתעה, לתדלק אותה. יש לי מדיניות שאני לא מוכן לקבל טפטופים", הבהיר נתניהו.

תא״ל (במיל') יוסי ביינהורן שערך את דו"ח מבקר המדינה ציין בדיון, "ייתכן שתהליך טוב יותר של קבלת החלטות היה בו כדי למנוע את המבצע״.

לדבריו, ״מאז כינונו ובמשך כשנה לא התקיימו בקבינט דיונים אסטרטגיים בנוגע לרצועת עזה. כשהדיון נערך הוא עסק רק בפעילות הצבאית ברצועת עזה ולקבינט לא הובאו חלופות נוספות, כיוון שנפסלו על הסף טרם הצגתן בקבינט״.

ביינהורן אמר עוד כי בדיוני הקבינט הוזכר איום המנהרות אך לא כפי שהיה מצופה. ״למרות שראש הממשלה ושר הביטחון הגדירו את איום המנהרות כאיום אסטרטגי ומשמעותי ביותר, לא נמצאה התייחסות כזאת בדיונים בקבינט.

''בפרוטוקולים של דיוני הקבינט שנמשכו בין שלוש לעשר שעות נמצאו אמירות מעטות בלבד במספר משפטים בודדים. בכך היה חוסר הלימה בין הדיונים המפורטים בלשכת ראש הממשלה ומערכת הביטחון לבין מה שהוצג בקבינט״, הסביר תא''ל במיל' ביינהורן.