גמרא
גמראצילום: אריה מינקוב

החל מחודש אלול המתקרב ייפתח בקרית הישיבה בית אל מסלול לימודי חדש המבקש לשלב בין אופי ואווירה המקובלים במכינות לבין לימודים ברמה גבוהה התואמת בדרך כלל ישיבות גבוהות.

על המסלול החדש שייקרא 'ישיבת ההסדר גור אריה' ויוקם בבית אל סיפר ביומן ערוץ 7 מי שיעמוד בראש, הרב שמואל שמעוני, מזה שבע שנים ר"מ במכינה הקדם צבאית בבית אל.

"הרב מלמד, ראש הישיבה בבית אל, מקים מסלול חדש שהוא שלוחה של הישיבה הגבוהה בבית אל. יש הרבה חבר'ה טובים ברמה גבוהה שמחפשים גם את הצד החברתי לצד לימוד תורה ברמה גבוהה. חשובה להם ההרגשה המשפחתית והאווירה החברתית, ואנחנו רוצים לתת לכך מענה", אומר הרב שמעוני.

"הרבה פעמים התורה שהיא תרות חיים יכולה לייבש את האדם. אדם עלול להרגיש שהוא טובע, ולכן חשוב לנו הצד החברתי. יש הרבה חבר'ה טובים, מהטובים בארץ, שאם תשלח אותם לישיבות הגבוהות וישיבות ההסדר הם פשוט יאבדו ולא יתחברו לעולם התורה שהם נזרקו אליו", מסביר הרב שמעוני את חשיבות הקמת המוסד החדש.

כשהוא נשאל אודות ישיבות הסדר וישיבות גבוהות המתאפיינות גם הן באווירה חברתית מוגברת, אומר הרב שמעוני כי אכן ישנן ישיבות כאלה "אבל מה שמיוחד בשלוחה הזו הוא השילוב המיוחד בין רמה גבוהה של חבר'ה ולימוד ברמה גבוהה ודגש על הצד החברתי. בדרך כלל בישיבות שבהן הלימוד ברמה גבוהה הצד החברתי נותר בצד כי לא רוצים להפריע לבחור לשקוע בעולמה של תורה, ויש כאלה שלא רק שזה לא מפריע להם אלא שזה מה שמעודד אותם ומעמיד אותם על רגליהם".

אז איך עושים זאת בפועל? הרב שמעוני מספר על שילוב של טיולים ואף מד"סים כחלק בלתי נפרד מסדר היום של הישיבה, פעילות שאינה קיימת בדרך כלל בישיבות הסדר ובישיבות גבוהות. הרב שמעוני מדגיש כי טיולים אינם מהווים ביטול תורה אלא מנוף לחיזוק הלימוד שאחריהם, ומד"סים יתקיימו לא כחלק מהכנה לצבא אלא כשמירת גוף בריא שבו נפש בריאה.

לזאת מוסיף הרב שמעוני את חשיבות היחס המשפחתי שלשמו בכוונתו שלא לחרוג מהיקף של 15-20 תלמידים שעימם יפתח המסלול.

בדבריו מדגיש הרב שמעוני כי המסגרת החדשה אינה פשרה בין מכינה לישיבה גבוהה אלא מסגרת שתתנהל מתוך גדלות, כלשונו. "אנחנו יורים בגדלות לכל הכיוונים, גם לגדל תלמידי חכמים וגם שהחבר'ה יהיו חזקים מבחינה חברתית. הלימוד לא יהיה ברמה נמוכה בגלל החברתיות, אלא גם החברתיות וגם הלימוד יהיו ברמה גבוהה". הרב שמעוני מוצא בשמה של המסגרת 'גור אריה' על שמו של הרב צבי יהודה קוק זצ"ל מודל לתלמידים שיפעלו מתוך גדלות ומנגד מתוך ענווה והתבטלות לעולם התורה.

על כל אלה נשאל הרב שמעוני מדוע לא ניתן לקיים את המסגרת החדשה בתוך המסגרת הקיימת של הישיבה הגבוהה, כמעין חטיבה או מחלקה בתוך בית המדרש הגדול, מה שייתן שייכות לתמונה הגדולה של בית המדרש במקביל לייחודיות של המסגרת עצמה. הרב שמעוני מציין כי אכן מדובר בשלוחה של הישיבה והקשר קיים ונשמר בין שני המוסדות ובין רבני שני המוסדות, "אבל עם זאת כשיוצרים קבוצה מיוחדת שעומדת בפני עצמה, ויש אוירה חברתית עצמאית, זה יבנה את התלמידים טוב יותר. יש המתאימים לישיבה הגבוהה וללימוד כל היום שמשמח אותם, ואנחנו מכוונים לחבר'ה שרוצים ללמוד תורה ברמה גבוהה וצריכים את הצד החברתי וצריך את ההפרדה".

ליצירת קשר לחצו כאן