חקירה, אילוסטרציה
חקירה, אילוסטרציהצילום: אייסטוק

הותר לפרסום כי בפעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל נעצרו לאחרונה שישה חשודים, תושבי באר שבע, בתקיפת ערבים.

בין העצורים גם שני חיילים בשירות סדיר וקטין.

בשב"כ מציינים כי חקירתם של המעורבים חשפה פרטים רבים אודות פעילותם, ובמסגרתה נתפסו כלים ששימשו למעשי התקיפה, בהם מספר רב של סכינים קפיציות, אלות ומוטות ברזל. החקירה חשפה כי אירוע התקיפה בוצעו ממניע לאומני - גזעני, במטרה "למנוע התבוללות של יהודיות עם ערבים בבאר שבע", אומרים בשב"כ.

עוד עלה בחקירה, כי טרם ביצוע התקיפות, נקטו החשודים בפעולות שונות כדי לוודא כי אכן מדובר בערבים. עוד התברר בחקירה כי חלק מהחשודים צפו בסרטון של ארגון להב"ה שעסק ״בחילוץ יהודיה שנישאה לערבי". אחד החשודים הגדיר עצמו כתומך להב"ה וחשב להצטרף ולפעול בארגון, אך לבסוף לא עשה זאת.

כתבי אישום הוגשו ע"י פרקליטות מחוז דרום לבית המשפט השלום והמחוזי בבאר שבע כנגד העצורים, בין היתר בעבירות שהן "מעשה טרור", בהתאם להגדרתו בחוק המאבק בטרור.

בארגון חוננו אומרים כי הצעירים תושבי באר שבע, סיפרו על חקירות ארוכות וקשות במתקני השב"כ במשך ימים ארוכים, ולטענת עורכי הדין לפחות אחד מהנערים ניסה תוך כדי החקירות לשים קץ לחייו, וזאת ככל הנראה בעקבות לחצים קשים שעבר.

את חלק מהנאשמים מייצגים עו"ד סימה כוכב ועו"ד אביחי חג'בי מארגון חוננו.

עו"ד סימה כוכב מסרה, "מצער שבמדינת ישראל 2017 מוצאים עצמן נערים צעירים נכנסים לחקירה בריאים ולאחר מספר ימים בשב"כ נדרשים לטיפול תרופתי ולאחר ניסיון התאבדות. מדובר בחקירה שרמסה זכויות אדם, כללה שימוש בכח שלא כחוק, שימוש בצווים בלתי דמוקרטיים של מניעת מפגש עם עו"ד ועוד. נראה כי שמדובר ביהודים אשר חשודים כי התקוטטו עם ערבים, נשכחות הזכויות, נרמסים סדרי הדין ואנו מגלים כללים חדשים בדיני המעצרים, מישהו סימן מטרה וכל האמצעים כשרים. אני מודאגת קודם כל כאזרחית ואח"כ כמשפטנית. אנו נלמד את חומרי החקירה ונגיב לחשדות".

עו"ד אביחי חג'בי הוסיף כי "דומה כי זכויות עצורים בסיסיות נחסמות בדלתות הברזל של מרתפי השב"כ. חקירת מרשי נעשתה תוך פגיעה והפרה של כל זכות בסיסית שמקנה לו החוק תוך שנמנע ממני להיפגש ולשוחח עימו. בימים הקרובים נחשף לחומר החקירה ונשיב לחשדות בדרכים המקובלות."