ריבלין וקנצלר אוסטריה
ריבלין וקנצלר אוסטריהצילום: מארק ניימן/ לע"מ

'הפורום נגד אנטישמיות' באוסטריה פרסם את הדו"ח השנתי לאירועים אנטישמיים במדינה ממנו עולה כי במהלך השנה החולפת נרשם מספר האירועים הגבוה ביותר שתועד אי פעם במדינה.

על פי הדו"ח, בשנה החולפת נרשמו 477 תקריות בעלות רקע אנטישמי. מדובר בעלייה קלה מנתוני שנת 2015, אז נרשמו 465 תקריות אנטישמיות.

מדובר בעליה תלולה בתופעה החמורה הפוקדת את המדינה בשנים האחרונות. לשם המחשה, בשנת 2014 נרשמו מעט יותר מ-200 תקריות בעלות רקע אנטישמי בלבד - כך שבשנתיים האחרונות חל גידול דרמטי לעומת השנים שלפני כן.

הדו"ח כולל תקריות של איומים מילוליים, איומים באינטרנט ותקריות של אלימות פיזית.

הבוקר (ראשון) נפגש נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין עם קנצלר אוסטריה, כריסטיאן קרן, במסגרת ביקורו הראשון בישראל.

בפתח דבריו בירך הנשיא את הקנצלר על ביקורו ועל תמיכתו בישראל וידידותו רבה השנים הנשיא ציין כי שיתוף הפעולה בין המדינות הולך ומתחזק וכי הוא בטוח שתחת הנהגת הקנצלר קרן אוסטריה תוסיף למלא תפקיד חיובי בקידום שיתוף הפעולה בין ישראל והאיחוד האירופי, ובינה לבין שכנותיה.

הקנצלר סיפר לריבלין על סבתו שעבדה לפני המלחמה במשק ביתם של זוג יהודים בוינה, ועם עליית הנאצים לשלטון נאלץ הזוג להתחבא.

"כילדה בת 11 נהגה אימי, לקחת אוכל ושתייה לבני הזוג בכל יום, עד שיום אחד הגיעה ומצאה בפתח המחבוא את הגסטאפו, שהבריחו אותה משם. הזוג היהודי לעולם לא נראה עוד בחיים. אימי נוהגת לספר לבני משפחתי ולי את הסיפור הזה שוב ושוב. אני מציין זאת בייחוד כי בימים אלה, עלינו להיות מודעים לכך שהקו הישיר של הזיכרון נשבר, העדים של אותה תקופה אפלה מתים", אמר הקנצלר.

עוד ציין כי כאשר עמד בראש רשת הרכבות האוסטרית עמל לקידום הכרה בהיסטוריה של הרכבות במהלך מלחמת העולם השנייה, שסיפקה תמיכה לוגיסטית לנאצים. עוד אמר הקנצלר: "עלינו להעצים את מאמצינו לשמור על הזיכרון חי, ואנו לא עושים זאת רק כדי לכבד את זכר הקרבנות, אני משוכנע שעלינו לעשות זאת עבור עצמנו ועבור הדורות הבאים. עניין זה יגדיר באיזו חברה ובאיזה עתיד נחיה".

"בכל מקום בו האנטישמיות תרים את ראשה המכוער נילחם בה יחד עם חברינו היהודים. לעולם לא ננוח עד שנבטיח את היושרה, הכבוד והביטחון לחברינו האזרחים היהודים. אני עומד כאן כחבר אמיתי של ישראל, מחויב להמשך צמיחתה של מערכת היחסים בין מדינותינו דבר שאני מצפה לעמול עליו בימים הקרובים", הוסיף.