הר הרצל. למצולמים אין קשר לידיעה
הר הרצל. למצולמים אין קשר לידיעהצילום: פלאש 90

עמותת חדו"ש הפועלת לחופש דת ושוויון, הגישה היום (ג') עתירה לבג"ץ הדורשת לחייב את צה"ל לתקן את הפקודות באופן שתתאפשר קבורה לא אורתודוקסית לחללים שמשפחותיהם רוצות בכך, וזאת מבלי לאבד את הזכות להלווייה צבאית בבית עלמין צבאי.

נכון להיום, על פי פקודות הצבא, ניתן לקבור בבתי קברות צבאיים בטקס דתי בלבד (יהודי-אורתודוכסי או על פי דתו של החייל ההרוג). משפחות המבקשות לקבור את יקיריהן בקבורה אזרחית חייבות לעשות זאת בבית קברות אזרחי, על חשבונן ושלא בהלווייה צבאית.

בסוף שנת 2015 הודיע לחדו"ש היועץ המשפטי של מערכת הביטחון כי הנחה את אכ"א לשלב בפקודות הצבא הוראות מפורשות המאפשרות למשפחות לערוך ליקיריהן טקס קבורה צבאי ללא סממנים דתיים, מבלי לאבד את הזכות להלווייה צבאית. בשלב זה עדיין לא שונו הפקודות בנושא.

לפניות של חדו"ש ענה צה"ל כי הנושא נמצא בטיפול, ללא קביעת מועד לסיום התהליך. בינתיים בצבא מטפלים בכל מקרה לגופו.

בעתירה טוענת חדו"ש כי הפתרון של "כל מקרה לגופו", גם בהנחה שהוא אכן מתקיים, אינו מספק. על פי פקודות הצבא ההחלטה כיצד יקבר חייל צריכה להתקבל תוך 12 שעות מהרגע שקרוביו מקבלים את ההודעה על מותו.

"המצב בו בני המשפחה צריכים ברגע הנורא ביותר להתחיל במשא ומתן מול שלטונות צה"ל והרבנות הצבאית כדי למצוא פתרון נקודתי, הינו בלתי נסבל. הזכות לקבורה צבאית על פי אמונתם ואורחות חייהם של החייל ומשפחתו צריכה להיות ברורה, ידועה ומוסדרת ללא צורך במשא ומתן עם רשויות הצבא ובלא להותיר את הדבר לשיקול דעת מקומי, ואינו יכול להיות מותנה באישור הרבנות הצבאית", טוענים בעמותה.

חדו"ש הציעה בעבר להקצות חלקה לקבורה אזרחית בכל בית קברות צבאי או לחלופין לתקן פקודות בצה"ל לפיהן ניתן יהיה לקבור חללי צה"ל בטקס צבאי מלא גם אם החלל נקבר בבית עלמין אזרחי או בבית עלמין צבאי, בקבורה שאינה בהתאם לכללי הרבנות הצבאית.

בעתירה שהגישה מבקשת עמותת חדו"ש להורות לצה"ל לתקן את הפקודות באופן שיבטיח קבורה אזרחית שוויונית לחללים. בשל הזמן הרב שדרוש להתקנת פקודה חדשה במכלול נושאי הקבורה הצבאית, דורשת חדו"ש לפרסם לתקופת ביניים נהלים ברורים בנושא הקונקרטי של הזכות לקבורה חילונית או דתית לא-אורתודוקסית.

עו"ד אורי רגב, מנכ"ל העמותה, אומר כי "מאבקה של חדו"ש נוגע בכבודם של חללי צה"ל ומשפחותיהם ובצורך להבטיח כי עקרונות חופש הדת והמצפון לא יעצרו בשערי מחנות הצבא ובתי העלמין הצבאיים. הגיע הזמן שגם קבורת חיילים יהודים אשר כפי שבחייהם לא רצו בתכתיבי הרבנות, כך גם לא יאלצו להגיע למנוחת עולמים בהלווייה צבאית רק אם יצייתו לתכתיבים אלה".

עו"ד שגיא אגמון, היועץ המשפטי וסמנכ"ל עמותת חדו"ש אומר כי "מותו של חייל היא טרגדיה איומה למשפחה, והמעט שאפשר לעשות הוא לכבד את דרכה של כל משפחה ולאפשר לה לקבור את יקירה על פי דרכה ואמונותיה. צר לנו שאנחנו נאלצים לפנות לבג"צ כדי שצה"ל יממש את הזכות הכל-כך בסיסית הזאת''.