ספרו של ולק
ספרו של ולקצילום: כריכת הספר

ספרו של זאב ולק '100 סיפורים ארץ ישראליים' זוכה בימים אלה למהדורה נוספת המעידה על החיבוק החם שבו התקבלו סיפורי ארץ ישראל התמימה, שהוא מכנס בספר, בקרב הציבור הרחב, עד שאזל מהמדפים.

על הספר, שהחל כפינה בעלון פרשת השבוע 'שבת בשבתו', ועל קבלתו בציבור הרחב שוחחנו עם זאב ביומן ערוץ 7.

"סיפור טוב בשבילי הוא לא סתם 'מעיישה', אלא סיפור מחנך מרגש ובעל ערך חינוכי. כל הסיפורים אמיתיים ולא דמיוניים", אומר ולק כשהוא מתבקש לזהות מה הפך את ספרו לפופולארי. "שמתי זרקור על החיובי והיפה. לצערי יש הרבה, גם בציבור שלנו, מדריכים שאוהבים לספר את השלילה, והיה לי ויכוח איתם כי לדעתי הם מוציאים את דיבת הארץ רעה".

מוסיף ולק ומציין כי הוא עצמו אינו היסטוריון וברוח זו ליקט את סיפוריו שזכו לתשבחות גם על היותם קצרים, כאלה שבעשר דקות של קריאה ניתן להתחיל ולסיים סיפור אחד או יותר, "היום כשהכול מהיר כל כך בתקשורת סיפורים קצרים זה טוב", הוא אומר.

אבל לא רק לפני השינה ספרו מוצא את מקומו. ולק מספר על מדריכי טיולים שעוצרים את הקבוצות שבהדרתם ומקריאים להם מהספר סיפור או שניים הרלוונטיים לאתר הטיול. "נפגשתי לפני זמן מה עם מדריך טיולים ותיק. הוא אמר לי שרכש את הספר ושהוא עושה בו שימוש רב ומספר בכל מקום את הסיפור המתאים. הוא אמר למדריך ארצישראלי אחר שישנו ספר טוב ושכדאי לו לרכוש אותו, והמדריך ההוא סיפר לו שהוא מכיר את הספר וגם הוא משתמש בו".

ספרו של ולק זכה גם לדברי שבח מנשיא המדינה, ראובן ריבלין, ויו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ששיגרו לו מכתבי ברכה. במכתבו, שקטעים ממנו הקריא ולק, מביע הנשיא ריבלין הערכה על איזכור שמו של אביו, גם אם ברמז, ותרומתו לעליית מעפילים מסוריה. אביו של הנשיא עסק בטיפוח הציונות בסוריה והדבר ריגש את ריבלין שציין כי גם אם סיפורו של אביו מוזכר בספר באופן מצומצם, הרי שבבית משפחתו נודעה משמעות רבה לתקופת שהייתו של האב בדמשק.

כשהוא מתבקש לקרוא קטע מהספר בוחר ולק קטע המספר על תפילה מיוחדת אותה נשאו העולים מתימן כאשר אחזו במעדר, תפילת 'לשם ייחוד' המעידה על האופן העמוק בו קידשו את עבודת האדמה בארץ ישראל. בהקשר זה הוא מזכיר את התלהבותו של הרב קוק מעולי תימן בשל היותם שומרי תורה ומצוות מעבר להיותם עובדי אדמה ואנשי עבודת כפיים, המקפידים ללמוד ובתוכם תלמידי חכמים רבים.

להשיג בכל חנויות הספרים ואצל מינצר בצומת גוש עציון.