מנציחים את גנדי בשומרון

המועצה האזורית שומרון קראה היום את המתחם החדש באיזור תעשייה ברקן על שמם של רחבעם זאבי (גנדי) ואשתו יעל.

בצירוף מקרים יוצא דופן היום גם אישר ראש הממשלה את ההצעה להקים את המרכז להנצחת גנדי בברקן שבשומרון בפגישה שקיים עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן ועם בני משפחת זאבי.

לאירוע הגיעו ילדיו ונכדיו של גנדי, שר החקלאות אורי אריאל, ראש מועצת שומרון יוסי דגן, השר לשעבר אביגדור קהלני, אלוף במילואים יוסי בן חנן, ח"כ לשעבר משה פלד ואחרים.

מי שהוביל את הנצחת גנדי בשומרון ואת הקמת המרכז על שמו בשומרון הוא יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון שכיהן כיור נוער מולדת והיה מתלמידיו הקרובים של גנדי.

דגן פתח את האירוע ואמר, "בתקופה האחרונה אנחנו שומעים את הקולות שמנסים לכרסם ולפגוע בדמותו של גנדי. ואני מתחייב מעל במה זו שאנחנו נלחם כולנו יחד ולא ניתן לדבר הזה לקרות. זו זכות עבורנו להנציח את שמו של גיבור ישראל כאן בשומרון. פעם ראשונה היום באיזור תעשייה ברקן ופעם שניה בהחלטת ראש הממשלה היום להקים את המרכז להנצחת גנדי בשומרון"

שר החקלאות אורי אריאל אמר, "רבות למדתי מיעל ורחבעם ואני חייב להם חוב מיוחד. לא יצלחו אלו שמנסים לפגוע בזכרם בעת הזאת. זה לא יעבור כי זו לא אמת. כי זה לא צודק והייתי אומר - כי זה כמעט מושחת"

בנו של גנדי, פלמח, התרגש מאוד באירוע, הזיל דמעות והתייחס להנצחה בשער הגיא והסיבה להחלטת המשפחה להעביר את ההנצחה לשומרון, "מה שנותר היום ללוחמי הראל - שהמקום מגיע להם, הם איבדו שם את טובי הבנים והחברים - מה שנשאר להם היום זה פשוט לגזור סרטים כי אנחנו עובדים על זה כבר 5 שנים.

כשפתאום פגשנו דרך התקשורת את ההתנגדות הזו להנצחה של אבא בחאן (בשער הגיא), הייתה לנו איזושהיא התנגדות ראשונית, אבל הבנו שזה בכלל לא משנה. אם הם היום חושבים שזה שלהם - והם צודקים שזה שלהם... אני מיהרתי לפני מספר שבועות למשרד ראש הממשלה ואמרתי לרוה"מ ולחבר'ה בסביבתו לי קוראים פלמח.

אני לא יכול להעז שההנצחה של אבא שלי תגיע למקומות כאלה עם ותיקי הפלמ"ח! לא יהיה! היום תודה לאל בשעות הבוקר ישבתי מול ראש הממשלה וותיקי הפלמ"ח וקיבלנו הבטחות ברורות איך יוסי יוכל עכשיו להקים מרכז שינציח את כל הדברים האלה שכל כך נגעו והרשימו כל החיים".

כנרת נכדתו של גנדי גם היא התרגשה באירוע, "אני מאוד מתרגשת להיות פה. ואני מסתכלת על הגבעה הנפלאה שהולכים להנציח את סבא ואת האבן פה מאחורי את סבא וסבתא שלי. אני רואה את האבן ואין דבר יותר חזק מזה להראות למדינה לכולם שאת השם של סבא שלי אי אפשר להכתים ואת ההיסטוריה אי אפשר לשכתב לא משנה כמה ינסו.

אין אדם גדול ממנו שהייתי רוצה שילדי יגדלו על ערכיו. ועל מעשיו ועל מה שהוא עשה. במיוחד היום. כשמילים כמו ציונות והתיישבות הן מילים גסות. אז המקום הזה מאוד מאוד מיוחד בשבילי ואני רוצה להודות לכם".