מכעיס אותם. עבאס זכי
מכעיס אותם. עבאס זכיפלאש 90

עבאס זכי, חבר הוועד המרכזי של פת"ח, שלח בשם תנועת פת"ח, איגרת ברכה לאסד בה הביע תמיכה בעם הסורי במאבקו ב"ארגוני הטרור והתכפיר ותומכיהם" ו"במאבקו במזימה הגדולה להרוס את סוריה".

עמדה זו שהציג זכי זוכה לביקורת חריפה של מתנגדי המשטר הסורי המגדירים את שיגור המכתב כבגידה ויש בהם המשווים את האיגרת לתמיכת ערפאת במדיניות סדאם חוסיין כאשר פלש לכוויית.

במכון ממר"י המדווח על המכתב והתגובות לו מציינים כי "זכי מוכר כתומך במשטר אסד כמעט מתחילת המשבר במדינה ולאורך השנים ביקר כמה פעמים בדמשק, כשליח מטעמו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, בין היתר בניסיון לפתור את המשבר במחנה הפליטים הפלסטיני אל-ירמוך".

במכתבו כתב זכי לאסד: "אני שמח למסור בשמי ובשם אחיי בוועד המרכזי והמועצה המהפכנית של תנועת פתח, לכבודכם ולעם הסורי ברכות ואיחולים... העם הסורי שהתווה את קווי הגבורה וההקרבה, ונלחם באימפריאליזם הצרפתי לאורך עשרות שנים עד לפינויו... יכול לנצח את ארגוני הטרור והתכפיר ואת כל מי שתומך בהם ומסייע להם.

אנו מדגישים שעמנו הפלסטיני עומד בנחישות לצד העם הסורי האח במאבקו נגד המזימה הגדולה שמטרתה להרוס את סוריה, לחלקה ולפזר את עמה. אנו סמוכים ובטוחים שסוריה תנצח את הכנופיות החמושות הודות ליכולות עמה העצום וצבאה האמיץ, ושהביטחון ישוב לשכון בה...".

חוקרי ממר"י מדווחים כי אנשי אופוזיציה סורים מתחו ביקורת חריפה על עבאס זכי וטענו כי מדובר ב"בגידה" בעם הסורי וגם בפליטים הפלסטינים במחנה אל-ירמוך שנפגעו ממדיניות המצור וההרעבה בה נקט המשטר הסורי כחלק ממאבקו בגורמי אופוזיציה במקום, מדיניות אותה לא גינה זכי.

בדיווח של אתר האופוזיציה הסורי eldorar.com על האיגרת, נכתב כי מדובר ב"בגידה בדם הסורים והפלסטינים" וכי "תנועת פת"ח התעלמה מהפשעים שביצעו בשאר אל-אסד וכוחותיו נגד העם הסורי והפליטים הפלסטינים בסוריה".

איש האופוזיציה הסורי בסאם ג'עארה כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אך טבעי הוא ששכיר החרב הזול עבאס זכי, שמכר את דמם של הפלסטינים במחנה [הפליטים] אל-ירמוך, יתקוף את עמנו...".

העיתונאי הסעודי הבכיר, דאוד אל-שריאן פרסם מאמר חריף ביומון הסעודי אל-חיאת היו"ל בלונדון בו השווה את תמיכת ההנהגה הפלסטיני היום בבשאר אל-אסד לתמיכת אש"פ בסדאם חוסיין בעת כיבוש כווית ב-1990. לדבריו, המנהיגים הפלסטינים אינם מבינים בפוליטיקה, ואת המציאות האזורית ונוקטים עמדות לא ערכיות ובכך גורמים להגברת הבידוד המדיני של הפלסטינים.