בשורה הראשונה ישבו המתנגדים
בשורה הראשונה ישבו המתנגדיםצילום: שאטרסטוק

חגיגות יום העצמאות מעוררות את השאלה האם אפשר להשוות את תהליך הקמת בית לאומה להקמת הבית הפרטי. האם נוכל להקיש מהאופן שבו הוקמה המדינה, להקמת בית בישראל? שהרי שיבת האומה לארצה משולה לאישה השבה לבית בעלה: "כי כאישה עזובה ועצובת רוח קראך ה'... ברגע קטון עזבתיך וברחמים גדולים אקבצך" (ישעיהו נד, ו‑ז).

במשך כאלפיים שנה ניסו רבים להיות השדכנים בהשבת גרושה זו לבית בעלה, וכל אחד קידם במעט את התהליך. אך בסופו של דבר רצתה ההשגחה שהקמת הבית לעם היהודי תזדקק לאישור עצרת האומות המאוחדות. אסיפה זו של נציגי האומות הייתה הצד המעשי שבעזרתו הוריד ה' לעולם את רצונו, להחזיר את רעייתו לביתו.

עולם קטן

לאמיתו של דבר, אסיפת אומות מעין זו מתכנסת בעצם בתוככי כל אדם. קדמונינו המשילו את האדם לעולם קטן. כל מה שיש בעולם, קיים בצורה מיניאטורית באדם. לכן מלמד התנ"ך על אומות שנכחדו או שאינן מזוהות כיום, למרות שרק נבואה שנצרכה לדורות נכתבה, ולשם מה ללמוד על עמון ומואב שאינם עוד? אלא שכל עם מייצג כוח רוחני מסוים, תכונת נפש, ולסגולות נפשיות אלה של האומות יש בבואה מקבילה בנפשנו!

יש בנו בעיקר נטיות קדושות מאבותינו שתפקידנו לאמץ ולפתח אותן, אך יש בנו גם תכונות עמוניות ומואביות שאותן יש להרחיק עד עולם, ואפילו יש בנו מאוויים עמלקיים שאותם יש פשוט למחות. ונציגי שבעים האומות הללו, התכונות הללו, מתכנסים בתוכנו להצבעה כשאנחנו מחליטים בנושא כלשהו.

נטיות הנפש כנציגי האו"ם

כמה נציגים מגיעים להצבעה באו"ם? תלוי בחשיבות הנושא. בעניין שולי יחסית, שנוגע לאיזו מדינת העולם השלישי, יגיעו חצי מהנציגים באו"ם, ולנושא חשוב פחות - רק שליש. אך בנושא כמו מדינת ישראל יגיעו כל נציגי אומות העולם, וראשונים יישבו בכיסאותיהם - המתנגדים!

כך גם בתוכנו: בנושא צדדי אין בתוכנו קולות סותרים כל כך. האנרגיות השליליות שבתוכנו - ההרסניות-משהו, שאותן עלינו לרסן – אלה לא יתערבו בשאלה הנוגעת לנושא פעוט. אך בנושא מכריע, מתעוררים כל כוחות הנפש בתוכנו! בשאלה אם להתחתן או לא קרוב לוודאי שהמליאה תהיה מלאה מפה לפה... נטיות הנפש היפות ייטלו חלק בהצבעה, אך לצדן גם הנטייה לעצלות, לאי לקיחת אחריות, הגאווה העצמית ועוד מפלגות קטנות בנפשנו, שמשום מה עדיין מצליחות לעבור את אחוז החסימה.

הצבעה פנימית

ומה למדנו מההצבעה באו"ם על הקמת המדינה? שאלפיים שנה האמנו שההצבעה הזאת תיראה אחרת. אחרי אלפיים שנה של שמדות ופרעות, ומיד בתום השואה האיומה, אחרי שכבר אירע נס והאומות הכירו בכך שאנו נציגי העם ההוא שמופיע בתנ"ך – היינו מצפים שכל האומות הללו יכירו פה אחד בזכותנו לשוב לארצנו, או בדרישה המינימלית להניח את ראשנו במקום כלשהו, אחרי שנות הרעה והנדודים. אבל מה שקרה בפועל ידוע לכולם: 34 הצביעו בעד, 11 נגד ו‑10 נמנעו. כ‑40 אחוזים מתנגדים ונמנעים.

אלו בערך תוצאות ההצבעה הפנימית שלך על הצעת החוק אם להתחתן עם בחור זה או אחר. שכן בהצבעה כזו משתתפים כל הנציגים שבלבך: שר החינוך והתרבות שואל אם יש לו תואר שני, שר הדתות בודק אם השרוול שלו ארוך מדי, שר הכלכלה את המשכורת, ושר הביטחון העצמי הנמוך יציע ליתר ביטחון לבנות עוד מיגון בדרך לחופה. וכשתדוני אם להישאר בקשר עם בחור שגר רחוק מביתך – תופיע לפתע גם סגנית שר התחבורה ותאמר שאין תקציב.

בהצבעה כבדת משקל טבעי שיהיו גם קולות מהססים ומתנגדים נמרצים. בהצבעות עם רוב כזה מחליטים לבצע מדי יום בבתי החולים עשרות ניתוחים מסוכנים: הפרופסור יודע שיש גם 30 אחוזים של סיכון – אבל הוא הולך אחר הרוב שהוא 70 אחוזים, ומנתח ביד בוטחת ובלי היסוס, חרף 30 אחוזי המתנגדים!

ברוב קולות כזה בחרת את מקום עבודתך. אמנם מקום העבודה היה מרוחק, אבל מכיוון שהקידום ותנאי העבודה היו טובים החלטת לעבוד שם, וכיום את אוהבת מאוד את מקום העבודה. כך גם בחרנו דירה. היא אמנם בקומה מעל למה שחיפשנו, אבל כיווני האוויר, גודל הסלון והסכום שעמד לרשותנו הכריעו את הכף.

לא הכול מושלם

יש בכל אלה לקח חשוב ביותר: שדברים גדולים ומוצלחים מאוד - כמו למשל מדינת ישראל - נוצרים ברוב קולות, ולא פה אחד. מדוע השאלה היא כבדת משקל, כפי שאומרים? כי היא מקיפה מאוד, ונושקת לתחומים ולשיקולים רבים בחיינו. הגיוני אפוא שבשאלה חובקת חיים שכזו, תהיינה דעות לכאן ולכאן.

ואל נא תשכחי, שבעולם הליברלי שאנו חיים בו ניתנת בתוכך זכות הצבעה גם ללוביסטים שחדרו לוועדות הכנסת שלך, והקול שלהם מאוד לא אובייקטיבי.

כדאי גם לזכור, שבכנסת האישית שלך - כמו בכנסת ישראל - חברים גם חברי כנסת שפועלים במרץ נגד קיום המדינה שלך. מה?! הם חיים בתוכי ועוד מקבלים ממני משכורת?! אכן כן. יותר מכך: כבר הוכח שכאשר את בשעת צרה, הם אפילו מטווחים אלייך את טילי האויב, ממש מתוך בית הנבחרים שלך...

לסיכום, הבה נלמד מהמתרחש בעולם, על עצמנו. אתם רוצים באמת להתחתן? רוצים מאוד להקים את המדינה הקטנה והאישית שלכם, אבל רק בתנאי שכל השגרירים שבתוככם יחליטו בחיוב פה אחד? גם אם נחכה שנות אלפיים - זה לא יקרה.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי