NIKE
NIKEצילום: אייסטוק

כשרק סיים את בית הספר למנהל עסקים לקח פיל נייט מאבא שלו הלוואה של 50 דולר והקים חברה בעלת מטרה אחת פשוטה: לייבא מיפן נעלי ריצה באיכות גבוהה ובמחיר נמוך.

ב-1963, השנה הראשונה לפעילות החברה, מכר נייט את הנעליים מתוך תא המטען של מכונית הפלימות וליאנט שלו והרוויח 8,000 דולר. כיום מרוויחה החברה שהקים, נייקי, 300 מיליארד דולר בשנה.

בעידן חברות ההזנק שבו אנו חיים, נייקי של נייט היא מושא להערצה חובקת כול, והסְווּש, הסמל המסחרי שלה, הוא הרבה יותר מסתם לוגו. זהו סמל ליופי ולגדוּלה, והוא אחד הסימנים המזוהים ביותר בעולם.

אבל נייט, האיש שמאחורי הסְווּש, נותר במשך שנים תעלומה. כעת, בספר אוטוביוגרפי מפתיע, צנוע, נטול עכבות, מצחיק וכתוב להפליא, הוא סוף-סוף מספר את סיפורו האישי.

בנעליים גדולות מתאר נייט את הסיכונים הרבים ומסמרי השיער שלקח במהלך הדרך, את הכישלונות מרפי הידיים, את המתחרים חסרי הרחמים, את אינספור הספקנים והשונאים ואת הבנקאים העוינים – וגם את הניצחונות המרטיטים ואת הפעמים הרבות שבהן ניצל בעור שיניו.

פיל נייט, אחד המנהלים המשפיעים בעולם, הקים את חברת Nike, Inc. וכיהן כמנכ"להּ משנת 1964 ועד שנת 2004. מאז ועד היום הוא ממשיך לכהן כיושב ראש חבר המנהלים שלה. נייט חי במדינת אורגון שבארצות הברית עם אשתו פני.