אריה דרעי
אריה דרעיPhoto by Tomer Neuberg/FLASH90

שר הפנים אריה דרעי נפגש היום (רביעי) עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדנבליט ודרש לקיים דיון חוזר בהכרעת בג"ץ בנושא פתיחת המרכולים בתל אביב בשבת.

בפגישה שנמשכה כשעה וחצי, השתתפו היועץ המשפטי של משרד הפנים, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה ונציגי מחלקת הבג"צים בפרקליטות.

השר דרעי סקר בהרחבה את השתלשלות התהליך מבחינה משפטית ועובדתית, ציין שבית המשפט העליון לא ידע ששר הפנים החליט ופסל את החוק לפני שפירסם את פסק דינו.

בתום הפגישה סוכם, כי הצוותים המקצועיים במשרד היועץ יבחנו את השאלות המשפטיות והעובדות שהעלה בפניהם השר דרעי, וכי החלטה בנושא בקשת דיון נוסף תינתן ע"י מנדלבליט בימים הקרובים.

כזכור, דרעי האשים בתחילת השבוע את מנדלבליט באחריות להחלטת בג"ץ. הוא דחה את הטענות לפיהן התמהמהותו מקבלת החלטה בעניין המרכולים בתל אביב היא זו אשר הביאה לפסיקת בג"ץ בנושא, וטוען כי היועמ"ש הוא האחראי לעיכוב שנוצר והביא להתערבות בג"ץ.

לטענת דרעי, הוא קיבל את ההחלטה בנושא, והעביר אותה לאישור, אולם היועץ המשפטי לממשלה סירב לאשר את ההחלטה ולהעביר אותה לעיריית תל אביב.

"במדינת ישראל אסור שיהיה מסחר בשבת. אי אפשר לעבוד שבעה ימים בשבוע", אמר דרעי בצהריים בראיון לגלי צה"ל.

במשרד המשפטים דחו את טענותיו של דרעי והבהירט: "ביום 29.1.2017, החליטה הממשלה להחזיר לשר הפנים את הסמכות לבחון את חוק העזר של עיריית תל אביב בנוגע לפתיחת מרכולים בשבת, וקבעה כי ההחלטה של השר תתקבל בתוך 60 ימים (כלומר, עד ליום 29.3.2017).

בהתאם, המדינה הודיעה על כך לבג"ץ. אולם, בחלוף 60 ימים, לא התקבלה כל החלטה של שר הפנים כאמור (עובדה שהודגשה בפסק הדין כנימוק מרכזי לקבלת העתירה, כפי שנקבע בפסק דינה של הנשיאה נאור: "הימים נקפו מאז החלטתנו זו, ואת מאה הימים הנקובים בה רדפו מאות ימים נוספים. המדינה, כזכור, הודיעה כי ביום 29.1.2017 הוחזרה הסמכות לידי שר הפנים דרעי וכי החלטתו לגופו של תיקון מס' 2 תתקבל בתוך 60 ימים, אך גם מועד זה חלף עבר. בנסיבות אלה, לדעתי, יש לראות את ההימנעות מקבלת החלטה לגופו של עניין כהחלטה לפסול את תיקון מס' 2 ללא נימוקים").

רק ביום שלישי 18.4, שוחח שר הפנים עם היועץ המשפטי לממשלה ומסר לו על כוונתו לקבל החלטה ביחס לפסילת חוק העזר במלואו. בשיחה סוכם כי שר הפנים יעביר לידי היועץ את נוסח ההחלטה, על מנת שהיועץ יבחן אם ניתן להגן עליה בבג"ץ.

ביום רביעי בשעות הצהריים, התקבלה בלשכת היועץ המשפטי לממשלה טיוטה של ההחלטה, הנושאת את התאריך 9.4.2017. הטיוטה הועברה לגורמים המקצועיים הרלוונטיים במשרד המשפטים על מנת לבחון כאמור אם ניתן להגן עליה מבחינה משפטית.

בשעה 15:30, נמסרה הודעה ממזכירות בית המשפט העליון, לפיה פסק הדין עתיד להתפרסם בתוך שעה וחצי.

לאור זאת, שוחח היועץ המשפטי לממשלה עם שר הפנים ומסר לו כי מבחינה משפטית ומעשית, אין זה ראוי לקבל החלטה, שעה שפסק הדין כבר נכתב ונחתם ועומד להתפרסם באופן מיידי".