ממשיכי דרכם של תלמידי הגר"א

לקראת ציון 50 שנים לאיחודה של ירושלים, ערוץ 7 בשיתוף "עטרת כהנים" מגישים פרויקט מיוחד משותף שיתמקד בהתחדשות ההתיישבות היהודית במזרח ירושלים, בעיר העתיקה ובכפר השילוח.

מתי דן, יו"ר עמותת עטרת כהנים, אשר מחדשת את ההתיישבות בבירת ישראל, מספר בשיחה עם ערוץ 7 על ההיסטוריה של גואלי הקרקעות ומיישבי ירושלים המהווים עבורו דמויות לחיקוי.

דן אומר כי להתיישבות בעיר העתיקה יש המשכיות של 700 שנה מאז שנת 1267, כשהגיע לארץ הרמב"ן ולא מצא אפילו מניין יהודים. מאז ועד תש"ח ונפילת העיר העתיקה מתקיימים ברצף חיים יהודים במקום.

לדבריו במהלך עבודת השיקום של בית כנסת החורבה שפוצץ על ידי הירדנים, גילו אנשי העמותה מסמכים ועדויות על היישוב היהודי בעיר העתיקה.

יו"ר עמותת עטרת כהנים מציג בפנינו מסמך הלוואה שלקחו תלמידי הגר"א בשנת 1868 והתחייבו להחזיר אותה עד שנת 1967, שהתגלתה בדיעבד כשנת שחרור ירושלים.

תלמידי הגאון מווילנא היו חלק חשוב ביישוב הישן, "תלמידי הגר"א הדגישו את זה שהגאולה באה בדרך הטבע וצריך להתיישב בירושלים, ולא רק לחכות למשיח, אתה מתפלל כל הזמן אבל אתה גם עושה כשאתה יכול ואז נפתחו הרבה הזדמנויות והם בנו את ירושלים והייתה פעילות תוססת אדירה.

"מבחינתי זה תמרור, תראו מה עשו אז בלי מדינה, בלי צבא, בלי משטרה יהודית אבל עם לב יהודי - מה הלב היהודי מסוגל לחולל בירושלים בלי שום גיבוי. עם אמונה תמימה שאנחנו שבים לירושלים ורק צריכים לעשות 'השתדלות' וכל אחד עושה מה שבכוחו".

לקראת שנת החמישים לשחרור ירושלים, דן מציב משימה: "לספר את סיפורה של ירושלים לא רק מ-67' אלא עד 67', לתת את הרקע לרצף ההתיישבותי בירושלים ולעמידה האיתנה של היישוב היהודי מול קשיי הזמן שהיו מול הטורקים, הממלוקים וכו' ובעקשנות יהודית טיפוסית נאחזו פה בסמטאות מתוך אמונה שהמעשה הקטן הוא שיוצר את התשובה הנצחית".

לפרטים נוספים על פעילות "עטרת כהנים" והצטרפות לפרויקט ההתיישבות בירושלים - לחצו כאן.