לדרוש משא ומתן. ראש הממשלה בנימין נתניהו
לדרוש משא ומתן. ראש הממשלה בנימין נתניהוצילום: רויטרס

הסכסוך בין הישראלים לפלשתינים, שהיה פעם סכסוך בין יהודים לערבים, אינו יכול להניב הסכם שלום.

בקלחת הזאת בחשו ובוחשים גדולים עם קטנים מכל רחבי העולם, ופעם אחר פעם הם מעלים חרס בידם. לשני הצדדים יש תנאים מוקדמים שאינם מוסכמים ולא יוסכמו לעולם וחבל שבכלל מעלים אותם לדיון מקדים. אבל בראש ובראשונה אי אפשר להגיע אפילו לתחילתו של משא ומתן על הסכם כלשהו, משום שכל הסכם מחייב צדדים מוסמכים שמסוגלים למלא את תנאיו לפני שכותבים על הדף את המילה "הסכם".

למדינת ישראל יש ממשלה, חוק וזרועות ביטחון, ולחושך ניסיוננו המר יש לנו הוכחות חותכות שממשלת ישראל יכולה לעמוד בתנאיו של כל הסכם שייחתם עם הערבים. היא מסוגלת לגרש יהודים מבתיהם ולהחריב את יישוביהם אם אך הדבר יוסכם. ממשלת ישראל יכולה לכפות על אזרחיה כל החלטה, לרבות נסיגה מכל שטח שיוחלט עליה במסגרת ההסכם. יש לה משטרה ומערכת משפט והיא בהחלט ראויה למעמד של צד בכל משא ומתן מדיני.

לעומת זאת, הערבים אינם יכולים להציג מעמד של צד להסכם. עם מי תשב נציגות ישראלית למשא ומתן? אבו-מאזן אינו יכול לשאת ולתת בשם החמאס ולא בשם החיזבאללה או דאע"ש ועוד אינספור כנופיות חמושות שאינן נשמעות לו. מנהיגי החמאס חאלד משעל ואיסמעיל הנייה מתנגדים מראש לכל הסכם עם ישראל ותובעים לאלתר את ביטולה של מדינת ישראל מן המסד ועד לטפחות. מעבר לפינה מתכונן מוחמד דחלאן לכבוש את המנהיגות, וגם מרוואן ברגותי השובת רעב מגהץ מדים.

טעות גדולה עושה ראש ממשלתנו כשהוא דורש דרישות כלשהן לפני שיש משא ומתן. כל שצריך הוא להסכים ואף לדרוש משא ומתן. זהו. קיומו של משא ומתן יחייב את הערבים להקים צוות ולהעניק לו סמכות לנהל משא ומתן בשם כל המדינות השכנות, פליטי 1948, ערביי ישראל הרואים בעצמם פלשתינים שנכפתה עליהם אזרחות ישראלית, וכל זאת באישור הרשימה הערבית המשותפת, שכל הסכם ישפיע על בוחריה.

הקמת צוות ערבי למשא ומתן עם ישראל תחייב הסכמים קודמים בין כל הפלגים הערבים המסוכסכים ביניהם, והסכמים כאלה הם בגדר הזיה וחלום באספמיא. העובדה הזאת תייתר ויכוחים מיותרים על הכרה לאומית הדדית או על טיבה של מדינה ערבית חדשה שתקום. למה להצטייר בעיני העולם כסרבני שלום וכובשים קולוניאליסטים? הרי יהיה לנו טיעון מוחץ מאין כמוהו – אין הסכמה בין הערבים ובין עצמם להיות אפילו צד להסכם עם ישראל.