ארבע שנות מאסר וחצי. בן דוד
ארבע שנות מאסר וחצי. בן דודצילום: פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוד, גזר 4.5 שנות מאסר, מאסר על תנאי וקנס בסך 4.5 מיליון ש"ח על דוד אדרי, וכן גזר 30 חודשי מאסר, מאסר על תנאי וקנס בסך 1,750,000 ש"ח על שי בן דוד.

השניים, בכירים לשעבר בבית ההשעקעות פסגות, הורשעו בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, השפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך ועוד.

בתקופה אליה מתייחס כתב האישום שהוגש נגד השניים כיהן אדרי כסמנכ"ל ברוקראז' בבית ההשקעות פסגות וכן ניהל את חשבון הנוסטרו של פסגות, בעוד שבן דוד כיהן כמנהל חדר ברוקראז' בפסגות.

השניים הורשעו בכך שפעלו במשותף כדי להשפיע על שערי איגרת חוב ממשלתית לקראת מכרז החלף שביצע משרד האוצר בספטמבר 2007. לפי התכנית המשותפת, בימים שקדמו למכרז ביצעו הנאשמים עסקאות רבות, בהיקפים גדולים, על מנת להשפיע על שערי איגרת חוב שהשתתפה במכרז.

בנוסף לתכנית המשותפת, פעלו אדרי ובן דוד במטרה להשפיע על שערי איגרות חוב נוספות שהשתתפו במכרז. פעילויות אלה שיפרו את יחס ההמרה לו זכו הנאשמים במכרז, והשיאו לפסגות רווחים משמעותיים.

על פי אישום נוסף בו הורשעו השניים הם ביצעו עסקאות בהיקפים גדולים במטרה להעלות את שער איגרת החוב דלק נדל"ן, וזאת על רקע סיכום מוקדם עם מנכ"ל דלק נדל"ן, הלל רוז'נסקי, שהתחייב לרכוש את האג"חים במחיר גבוה יותר מהמחיר בשוק.

לפי אישום שלישי, אדרי ביצע פעילות מסחר תרמיתית, תוך ביצוע עבירת מרמה והפרת אמונים כלפי פסגות. בדצמבר 2008 רכש אדרי אג"ח לחשבונו הפרטי, ולאחר מכן ביצע במשך כשלושה שבועות רכישות מסיביות של אג"ח זה באמצעות חשבון הנוסטרו של פסגות שהיה בשליטתו, במטרה להעלות את שער האג"ח. לאחר מכן, הקדים ומכר את האג"ח תוך גריפת רווחים משמעותיים, ורק לאחר מכן, ולאחר שמכירותיו גרמו לירידות שערים של האג"ח, מכר את האג"ח מחשבון הנוסטרו.

מפרקליטות מחוז ת"א נמסר: "מדובר בפרשה חמורה העוסקת ביכולתם של גופים פיננסיים גדולים להשפיע על שוק ההון לתועלתם הפרטית של בעלי התפקידים המכהנים בהם. אותם בעלי תפקידים הם שומרי הסף, מתפקידם לנהוג בניקיון כפיים, אחרת יפגעו בצורה ממשית באמון הציבור בשוק ההון. לאחר חקירה מסועפת ומורכבת הובאו הנאשמים לדין, הורשעו והיום אף נגזרו עליהם עונשי מאסר משמעותיים, לצד קנסות גבוהים".

בפרקליטות מוסיפים, "הפרשה נושאת השפעה על תקינות והגינות שוק ההון, כאשר במסגרתה נקבע כי האיסור לביצוע פעילות תרמיתית משתרע גם על פעילותם של גופים מוסדיים גדולים. כך, גזר הדין משמש תמרור אזהרה לבעלי תפקידים וגופים גדולים אשר בעתיד יבקשו להשתמש בכוחם הרב לצורך השפעה פסולה על השוק, ומעיד כי אלו לא יתחמקו מן הדין גם בחלוף זמן מביצוע העבירות".