ברוך מזרחי
ברוך מזרחיצילום: מוא"ז שומרון

בצעד יוצא דופן החליטה המועצה האזורית שומרון ''לאמץ'' חייל שנפל במלחמת העצמאות ואין לו משפחה שתתייחד בכל שנה עם זכרו.

מדובר בלוחם האצ''ל ברוך מזרחי ז''ל שנולד כמוסלמי והתגייר לאחר שהתוודע דרך תנועת בית"ר לישראל וליהדות. מועצת שומרון היא זו שפעלה כדי שמזרחי יוכר כחלל צה"ל.

ביום ראשון הקרוב, ד' אייר, ה-30 באפריל, תקיים המועצה האזורית שומרון יחד עם מרכז סיור ולימוד שומרון ותנועת בית"ר אזכרה למזרחי בבית העלמין הצבאי בנתניה, שם הוא קבור. האירוע יועבר בשידור חי בערוץ 7

ברוך מזרחי נולד בשם חמודה אבו אל-עיניין, בן למחמוד ופטימה ממשפחה מוסלמית לאומנית מפורסמת מצפת. בעקבות חשיפה לפעילות בית"ר סמוך לביתו, חמודה התקרב ליהדות ולציונות, התגייר והפך לברוך מזרחי. הוא הצטרף לבית"ר ולאחר מכן התגייס לאצ"ל.

לאחר מבצע הלקאת סרג'נטים בריטיים בו השתתף, נתפס ברוך מזרחי והוגלה יחד עם עוד מאות מלוחמי האצ"ל והלח"י למחנה מעצר באריתריאה שבאפריקה.

קברו של לוחם האצ"ל ברוך מזרחי בנתניה
קברו של לוחם האצ"ל ברוך מזרחי בנתניהצילום: מוא"ז שומרון

בשנת 1946 התעורר ויכוח בין השומרים הסודנים ליהודים הכלואים. השומרים ירו לעברם. שניים נרצחו וברוך מזרחי נפצע פצעים קשים. האירוע עורר סערה גדולה בעולם היהודי ובעקבות כך הגיע למקום לביקור הרב הראשי דאז, הרב הרצוג, ובמהלך הביקור הגיע גם למיטתו של ברוך מזרחי.

לשאלתו כיצד יוכל לסייע לו, ביקש מזרחי מהרב שאם חלילה ימות שיביאו אותו לקבר ישראל. בסופו של דבר, חזר מזרחי לארץ, החלים מפצעיו וחזר לפעילות מבצעית אחרונה ממנה לא חזר.

בדרך לאיסוף מודיעין בג'נין, הוא נעצר ונהרג בסמוך להתנחלות שא-נור. לאחר שנים, במהלכן לא ידעו מה עלה בגורלו, יצאו חבריו ב- 1968 לחפש את גופתו והוא הובא לקבר ישראל בבית העלמין הצבאי בנתניה, בטקס צבאי בנוכחות מנחם בגין ז"ל.

בתחילה אימצה את זכרו קהילת שא-נור אשר יישובה פונה בהתנתקות. לפני שלוש שנים בחרה המועצה האזורית שומרון שבראשה עומד יוסי דגן, מגורש משא–נור בעצמו, לאמץ את זכרו של ברוך מזרחי.

"ההחלטה הזו נובעת בעיקר מתוך הכבוד הרב שאנחנו רוחשים ללוחמינו", הסביר דגן. ''לא יעלה על הדעת שיהיה לוחם שנתן את חייו אולם לא רק את חייו במקרה הזה אלא גם את ההמשכיות שלו ולא יהיה מי שיזכור אותו.

מבחינתנו ברוך מזרחי מסמל את המחויבות שלנו לאדמה הזו, לארץ הזו. הוא לא זכה להקים משפחה, ולקחנו על עצמנו את התפקיד הזה להנציח אותו ואת המורשת שלו'', הוסיף ראש מועצת שומרון.