מה מאחורי הגבול
מה מאחורי הגבולצילום: אייסטוק

שורת אירועי הטרור הגוברים בירדן ומבוצעים בידי אזרחים ירדנים שמזוהים עם דאע"ש, לצד הנתונים על הצטרפותם של צעירים ירדנים רבים לארגונים הלוחמים בסוריה ובעיראק, ובראשם דאע"ש מעוררים בירדן דאגה רבה ושיח ציבורי ער אודות הקיצוניות במדינה. כך מדווח מכון ממר"י, המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון.

חוקרי המכון מציגים שורת ציטוטים מהתקשורת הירדנית וממנה עולה דאגה לא מבוטלת מהיחס הסלחני של הממשל הירדני להתעצמות רוח דאע"ש במדינה.

בין הכותבים מובאת גם ג'ומאנה ר'נימאת, עורכת היומון אל-ר'ד, שטענה במאמר שפרסמה כי בירדן ישנם תאי טרור הפועלים בהשראת האידיאולוגיה התכפירית וקראה להיאבק בתופעת הקיצוניות, באמצעות רפורמה אידיאולוגית וערכית.

לדבריה "הסכנות הנשקפות לירדן מהאידיאולוגיה התכפירית הן ממשיות וגלויות לעין... למען האמת, אלה אינם 'תאים רדומים', כפי שמקובל לכנותם, אלא הם 'תאים פעילים', שמתכננים וחושבים כל העת להפעיל טרור, לרצוח ולהחריב את החברה ברמה האידיאולוגית והערכית... זו סכנה שמתפשטת וזה ידוע. אולם, הדבר החמור יותר הוא שהתמודדות עמה נעשית באמצעים המסורתיים, הגובלים לעתים ביד רכה או ברפיון. ירדן עמדה במבחן גם הפעם, אלא שהדבר גורם לנו להיזכר כי בשנת 2016 היו יותר מאירוע טרור אחד. אין ודאות שהדבר לא יקרה שוב, נוכח תוצאות סקרי דעת הקהל המצביעים על כך שמאות אלפים מבני החברה שלנו מגלים אהדה לזרם הזה, גם מבלי להיות מודעים לכך. דבר זה מחייב אותנו להתחיל תהליך ארוך של רפורמה אידיאולוגית וערכית".