הופעה של ג'סטין ביבר בספירת העומר?

שאלות רבות של בנות מהמגזר לקראת הופעת הענק בפארק הירקון הגיעו לרב יונה גודמן, "מחייב אותנו חשיבה מעמיקה".

בני טוקר , ח' באייר תשע"ז

ג'סטין ביבר
ג'סטין ביבר
צילום: Gili Yaari / Flash 90



טוען....

הרב ד"ר יונה גודמן, מנהל חינוכי ברשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא, נחשף השבוע לתופעת המעריצות בנות המגזר שהוציאו מאות ואפילו אלפי שקלים כדי להשתתף במופע של כוכב הפופ הבנלאומי גסטין ביבר אמש בפארק הירקון.

"אני בכלל מנחש שבקהל היו יותר מעריצות מאשר מעריצים. אין לי מדד כמותי אבל היו הרבה. אני מכיר אפילו מצבים מוזרים ותמוהים שבהם באו בנות לשאול האם מותר ללכת לכוכב הפופ הכי אהוב, ולהוציא מאות ואפילו אלפי שקלים כשזה בספירת העומר, מה שהפריע להן ואני שמח שהפריע להן ספירת העומר, אבל הן לא ראו בעיה בהופעה עצמה אלא רק בשאלה אם זה מותר בספירת העומר, וזה בוודאי עדות לכך שהיו שם גם מבנותינו".

מדובר בתופעה שצריך להתמודד איתה בחוכמה, כלשונו, "אני רוצה לחלק את זה לשני חלקים: אני חושב שמיותר לומר למאזינינו היקרים שאני רואה את התופעה כביטוי לכל מה שהפוך מהערכים שאנחנו בנויים עליהם, השירה בציבור ודאי יש לזה מקום ושירה עם תוכן מרומם יהודי אפילו ציוני בוודאי יש לזה מקום. אבל הערצה ואלילי פופ וכל התרבות הזאת היא זרה לחלוטין.

במידה מסוימת אני שמח שזה קרה בשבוע של יום העצמאות כי לדעתי זה מאתגר אותנו. בסדר קיבלנו עצמאות זה היה ממש ממחרת יום העצמאות ועכשיו נותרה השאלה לאן אנחנו הולכים עם זה. כך שאני מחלק את זה לשניים, מצד המהות זה ברור שאני מתקשה למצוא בזה אפילו דבר אחד חיובי באנשים שהוציאו מאות או אלפי שקלים וגם אם זה היה בחינם, אבל מצד ההסברה לבנותינו צריכים להבין שזה דבר עמוק מאוד אצל חלק מבני הנוער, זה חלק מתפיסה כללית שהשאלה היא רק הלכתית האם יש בעיה עם ספירת העומר, ולכן להקרין זלזול ובקורת נוקבת זה בדרך כלל דברים שלא נשמעים, וצריך להתנהל בצורה הרבה יותר חכמה מבחינה חינוכית".

הרב גודמן מעריך כי מדובר בתופעה רווחת בציבור הדתי, "אין לי מדד כמותי אבל ברור שחלק מהבנים והבנות של החינוך הממלכתי דתי שותפים בתרבות הרווחת, שותפים בתרבות ההמונים כולל הערצה של זמרים וזמרות בין ישראלים יהודים כשרים ובין אם הם מעבר לים, והתרבות הזאת מגיעה לשיא כשמדובר בלעמוד בתור משעות הבוקר המוקדמות כדי לראות אותו, יש ששילמו אלפי שקלים כדי להצטלם איתו, 4000 שקל ואתה יכול גם להפגש איתו לחצי דקה ולהצטלם איתו. התופעה עצמה בעיניי פסולה והיא בהחלט קיימת בתוכנו, אבל לא כל תופעה פסולה אפשר להתמודד איתה בציניות, בביקורת גורפת חד משמעית, בזלזול, בלעג, כפי שלפעמים אנחנו נוטים לעשות".

חייבים להקשיב לנוער ולעבור איתו תהליך ארוך לפני שמדברים על גסטין ביבר, אומר הרב גודמן, "תפקידנו להקשיב לבני הנוער לשוחח בצורה נינוחה לשאול אותם מה מוצא חן בעיניהם, ולאט לאט לנסות ולהסביר להם מה בעינינו ההבדל בין שירה הבוקעת מהלב שאני שר בעצמי או מקשיב בדיסק לאיזה זמר שבאמת שר עם תכנים יהודיים ציונים לבין הערצה עיוורת של איזה זמר פופ בין-לאומי. ואני אומר שוב יכול להיות שזה שזה קרה יום אחרי יום העצמאות זה דווקא מסייע לקיים דיון חינוכי. קיבלנו עצמאות עכשיו איזה תכנים אנחנו רוצים לצקת לתוכה".

הרב גודמן מתאר את התהליך שאותו צריכים להעביר המחנכים והמדריכים, "הסוגיה היא הרבה יותר רחבה. אם מישהו ינסה להעביר שעת חינוך על היחס לג'סטין ביבר, אני חושב שהתלמידים לא יבינו מה הוא רוצה. זה מצריך תהליך הרבה יותר ארוך, ולא בכדי אנחנו סופרים יום אחרי יום ומטפסים לחג השבועות, מטפסים אל עבר מתן תורה זה תהליך.

זה מצריך זמן והדרגתיות ותפקידנו לדבר על יחסנו לתרבות, ואיזה תרבות אנחנו רוצים שתעצב את חיינו, ואיזה תרבות נותנת לנו משמעות לקיומנו בארץ הזאת כעם ישראל כבנים להקב"ה. זה תהליך הרבה יותר ארוך. קודם דיברתי על האיך בהקשבה בדו שיח בלי ציניות, עכשיו אני מדבר על המה, והמה הזה חייב להיות הרבה יותר רחב מאשר רק לתקוף זמר פלוני או אלמוני, הוא חייב להיות ניסיון לעזור להם לבחור בתרבות שתרומם את עם ישראל, ותיצוק תוכני אמת לתוך הבית הגדול והקדוש שאנחנו ב"ה בונים כאן יחדיו".