"אחרי 40 שנה אנו זקוקים למהפך חדש"

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח''כ יאיר לפיד, נאם הערב (חמישי) בכנס מיוחד לציון 40 שנה למהפך של 1977 שנערך במרכז מורשת בגין בירושלים, במסגרת יום עיון מיוחד לציון 40 שנה למהפך ההיסטורי והניצחון הגדול של מנחם בגין.

בנאומו הדגיש לפיד את האחדות שהוביל בגין בהנהגתו ואת הדרך שבה נהג בכבוד לכל אזרח ואזרח במדינת ישראל. לפיד התייחס לתמורות שהביא המהפך בחברה הישראלית וטען כי ישראל זקוקה למהפך חדש.

''מנחם בגין נשאל פעם איך היה רוצה שיזכרו אותו. הוא אמר: 'אני רוצה שיזכרו אותי כאיש שמנע מלחמת אחים'. הוא התכוון כמובן לאלטלנה. לא פעם אני שואל את עצמי אם אותה מחויבות עמוקה לשלמות העם, לאחדות העם, קיימת גם היום", אמר לפיד.

לדבריו, ''בשנים האחרונות השתרשה במערכת הפוליטית שלנו התפיסה האומרת שהדרך היחידה לנצח בבחירות בישראל היא לקרוע אותנו לגזרים, לפצל אותנו לשבטים, לשסות את חלקי העם זה בזה. אני לא מקבל את התפיסה הזו. אני לא חושב שאתם צריכים לקבל אותה. היא מנוגדת לחלוטין לדרך שחצבו בגין וחבריו לחברה הישראלית''.

לפיד התייחס להיותו של המהפך ב-1977 סמל לאחדות העם, ''המהפך לא היה רגע של פיצול בחברה הישראלית, הוא היה רגע של איחוד. הוא היה הרגע שבו אוכלוסיות שלמות – דתיים, מזרחיים, ימניים, ניצולי שואה – הרגישו שגם הם מקבלים מניית בעלות בחלום הישראלי. ההדרה נפסקה. הם אינם אורחים ואינם אזרחים סוג ב' במולדתם.

''ההבדל בין מהפך למהפכה, הוא בכך שהמהפך העביר את מדינת ישראל לשלב הבא בחייה, מבלי לפצל ולשסע אותה, ומבלי לסכן את אופייה הדמוקרטי", הסביר יו"ר מפלגת יש עתיד.

ח''כ לפיד הדגיש את המחויבות הליברלית של בגין ואת היותו דמוקרט מוביל, "הוא היה דמוקרט במובן העמוק ביותר של המילה. הוא הבין שלא כל יריב פוליטי הוא אויב. לא כל מי שחושב אחרת הוא גיס חמישי. שהכבוד שאנחנו רוחשים למי ששונה מאתנו הוא מבחננו כבני אדם. מעל לכל ולפני הכל, הוא הבין שאנחנו פה ביחד, שאחרי כל הוויכוחים יש לנו גורל אחד.

''הוא הבין שבדמוקרטיה לא רק המוסדות הלאומיים מגנים עלינו, גם אנחנו צריכים להגן עליהם. להגן על הצבא, להגן על בית המשפט, להגן על האופוזיציה, להגן על התקשורת החופשית. הם אלה שבזכותם האומה קיימת, ולפיכך תפקיד האומה לשמור על קיומם", אמר לפיד.

לטענת לפיד מדינת ישראל זקוקה למהפך חדש, כלשונו. ''ארבעים שנה אחרי המהפך, אנחנו זקוקים למהפך חדש. מהפך ערכי, מוסרי, שישנה את השיח הישראלי ואת הדרך שבה אנחנו מתייחסים אחד לשני. 'ועשיתים לעץ אחד והיו לעץ אחד בידי', אמר הנביא יחזקאל ב'חזון העצים'. עץ הישראליות זקוק יותר מתמיד למים זכים.

''אנחנו זקוקים לשינוי כיוון, ואנחנו צריכים לעשות אותו ביחד. ביחד. מול אויבינו מבחוץ ביחד. מול הקיצוניות מבית ביחד. מול כל מי שמנסה לפצל ולשסע אותנו, ביחד", כך ח"כ לפיד בנאומו.