שטיינמאייר וריבלין
שטיינמאייר וריבליןצילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיים היום (ראשון) פגישת עבודה מדינית עם נשיא גרמניה ד"ר פרנק-וולטר שטיינמאייר המבקר בישראל.

לפני פגישתם נשאו השניים הצהרות משותפות לתקשורת. ריבלין בירך את עמיתו עם הגעתו לירושלים בירת ישראל ולרגל כניסתו לתפקיד, והתייחס לביקורים התכופים של בכירי הממשל הגרמני בישראל. "ביקורים אלה, משמשים עדות לכך שדווקא מתוך העבר הטראומטי, שלא יישכח לעולם, צמחה מערכת יחסים מכבדת ומיוחדת בין גרמניה לישראל".

ריבלין הודה לנשיא גרמניה על עמידת ארצו לצד ישראל בנוגע להחלטת אונסק"ו, "אנו מעריכים את מנהיגותה של גרמניה בתקופה הנוכחית בהגנה על הדמוקרטיה וערכיה בעולם כולו ובאירופה בפרט. כולנו יודעים כי דמוקרטיה היא תנאי לחירות, אולם חירות לעולם אינה דבר פשוט. ישראל היא דמוקרטיה תוססת עם קולות שונים, מגוונים וביקורתיים, גם אם לעיתים הקולות האלה, קשים לעיכול ומקוממים.

''דווקא מתוך המחויבות והכבוד לעמדות שונות, אנו דוחים את החלטתה האחרונה של אונסק"ו המגדירה את ישראל ככוח כובש בירושלים, בירתנו, שבה אתה ניצב כעת אדוני הנשיא. עם לא יכול להיות כובש בארצו. ואנחנו איננו כובשים בבירתנו. אנחנו מברכים על התנגדותה של גרמניה לנוסח המוטה והמעוות של החלטה זו", הדגיש ריבלין.

"כאומה שסבלה מרדיפות ופליטות יותר מכל אומה אחרת בהיסטוריה, איננו יכולים לעמוד מנגד למול הזוועות שמתרחשות סמוך לגבולנו", אמר הנשיא בהתייחס למלחמת האזרחים המתרחשת בסוריה, "כאן בישראל הפך בית החולים הקטן בעיר נהריה, למרכז המוביל בעולם בטיפול בפצועי מלחמה, רובם מגיעים אלינו מסוריה, שמוגדרת כמדינת אויב. איננו נרתעים מלסייע לאיש, כך נהגנו בעבר וכך ננהג גם בעתיד. עם זאת, אנחנו תובעים מהקהילה הבינלאומית לעשות הכל כדי לסיים את המשבר ההומניטרי המתמשך בסוריה תוך מאבק בכוחות עוינים המסכנים את השלום והיציבות באזורנו".

נשיא גרמניה ד"ר שטיינמאייר הודה לנשיא המדינה על פגישתם הלבבית ויוצאת הדופן אמש בשוק מחנה יהודה בירושלים, "אנחנו התרשמנו מאוד מהאווירה התוססת והצבעונית שפגשנו בקרב הישראלים הצעירים שבילו במתחם. ראינו גם תיירים צעירים מגרמניה מבלים יחד עם צעירים ישראלים, מראות שהזכירו את המתרחש גם בברלין. זו הייתה חוויה נהדרת".

הנשיא שטיינמאייר שב וציין עד כמה חשוב היה לו להעיד בביקורו הראשון בישראל בתפקידו כנשיא על מחויבות גרמניה כלפי המדינה, "היחסים בין מדינת ישראל לגרמניה מיוחדים, כך היה בעבר, וכך יהיה בעתיד. חידוש היחסים בינינו הם נס, נס שהתחולל בין גרמנים שלקחו על עצמם אשמה בלתי נתפסת, לבין עם ישראל ומדינת ישראל שהושיטו להם יד. יחסינו הם יחסי אמון, בהם אנו מחויבים לעבר, ועמלים על בנית עתיד משותף".

"בשבועיים האחרונים חווינו רוחות חזקות, אבל הבסיס עליהם מושתתים יחסינו איתן, והוא יכול לעמוד בכל הניסיונות", הוסיף נשיא גרמניה ואמר "היחסים ביננו חשובים ועמוקים מידי כדי לקשר אותם לשיח כזה או אחר. גם כאשר יש בינינו חילוקי דעות, כפי שהיו בעבר, אלו לא מסכנים את הבסיס. ביקורי כאן נועד כדי להוסיף ולחזק את היחסים ביננו ולבסס עוד יותר את שורשיהם. כחברים, לדעתי, אין לנו צורך בכללים חדשים להתנהלות, ואנו לא צריכים לפחד ממה שמישהו עלול להגיד''.

עוד אמר נשיא גרמניה: "בעיני, האפשרות היחידה להגיע לפתרון היא, שתי מדינות לשני עמים, אני לא רואה אופציות אחרות ואנו יודעים שהסטטוס קוו לא מאפשר התקדמות אמיתית".