משה יעלון
משה יעלוןצילום: סיון פרג'

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון שהשתתף אמש (ראשון) בוועידת הג'רוזלם פוסט בניו יורק, התייחס לסכסוך הערבי-ישראלי ולניסיונות של הנשיא טראמפ לחדש את המשא ומתן המדיני.

במסגרת פאנל בטחוני אמר יעלון כי "הכיבוש לא התחיל ב-67', הוא התחיל ב-48'. כלומר, (הסכסוך הוא) לגבי הקיום של מדינת ישראל עצמה. אין סיכוי לסיים את הקונפליקט ויש הרבה מה לעשות על מנת לאפשר להם את מה שהם כבר נהנים ממנו, כגון עצמאות פוליטית".

יעלון הזכיר כי הפלסטינים ''תלויים בכלכלה שלנו, בתשתיות שלנו, בביטחון שלנו. אבו מאזן לא יכול לשרוד בלי החופש לפעול בכל הערים האלה באיו"ש".

"יש הרבה מה לעשות גם בלי לסיים את הקונפליקט", הדגיש שר הביטחון לשעבר. ''על פי האינטרס הישראלי, צריך לדעתי מצד אחד להבין שאין סיכוי להתפייסות סופית, מצד שני אנחנו לא רוצים לשלוט בהם. ביניהם נמצא השלד שעליו יש הרבה מה לעבוד".

בנוגע לניסיונות של טראמפ לחדש את המו''מ המדיני אמר יעלון "אני מקווה שטראמפ יהיה יעיל בנושא הזה, ללא הזיות. וכמובן, לא להאשים את ישראל אלא להשאיר את אבו מאזן אחראי על הכישלון העתידי".

לצדו של יעלון השתתף בפאנל הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ שאמר "אם אנחנו רוצים להיות מדינה דמוקרטית ויהודית אנחנו צריכים להיפטר משני מיליון, או אפילו ארבעה מיליון פלסטינים מהמדינה, אם מחשיבים את עזה. אני מאמין שזה יקרה, בדרך כזו או אחרת".

עוד הוסיף חלוץ "אני מאמין שבפעם הבאה, ממשלת ישראל תיקח את המלצת הרמטכ"ל להשמיד את לבנון אם הם (החיזבאללה) יעשו משהו. במקרה שלי, זו הייתה ההמלצה והיא לא אושרה בגלל סיבות מוצדקות, יחסים בינלאומיים, לחץ מצד האמריקניים וכד'.

''אין ספק שעלינו להשתמש ביד ברזל בכל פעם שמישהו מרים יד על אזרח ישראלי. יד ברזל זו מופנית לכל מדינה שמפעילה פעולת טרור נגד ישראל, ועליה להיענש הרבה מעבר למצופה ממנה", הדגיש הרמטכ''ל לשעבר.