מקרון ולה פן
מקרון ולה פןצילום: רויטרס

מנהיגי היהודים הבולטים בצרפת הביעו הקלה אחרי הניצחון של עמנואל מקרון בבחירות לנשירות, אבל העובדה שמרין לה פן קיבלה מעל שליש מהקולות מדאיגה אותם.

מנהיגת הימין, לה פן, שהוגדרה כמסוכנת ע"י הרב הראשי של צרפת וארגון הגג היהודי קרי"ף, קיבלה בבחירות 34.2% מהקולות, לעומת 65.8% לאיש המרכז מקרון.

"אני שמח עם התוצאה של בחירת עמנואל מקרון לנשיא, דבר המהווה הקלה ממשית עובר כל האומה שלנו ועבור הקהילה היהודית של צרפת", כתב אתמול (ראשון) יואל מרגי, נשיא הקונסיסטואר, המעניק שירותי דת יהודיים.

הרב הראשי, הרב חיים קורסיה, המועסק ע"י הקונססיטואר, הביע אף הוא קורת רוח מהתוצאות – אך גם דאגה מהתמיכה שקיבלה לה פן, אשר רוצה לאסור על פרטי לבוש מוסלמיים ויהודיים בציבור ועל שחיטה מוסלמית ויהודית, ומבקשת למנוע מבתי ספר להגיש ארוחות נטולות בשר חזיר לתלמידים המבקשים זאת. תוצאת הבחירות היא הטובה ביותר שקיבלה מפלגת החזית הלאומית של לה פן מאז היווסדה.

"בהיותו מודע היטב לקולות הרבים שהושמעו בעד מועמדת החזית הלאומית, הרב הראשי קורא לכל המנהיגים הפוליטיים לקחת ברצינות את קריאת הייאוש והזעם של הבוחרים בכדי לבחון מחדש את המצע שלהם ולזכות מחדש בהתלהבות ובתמיכה של האזרחים", כתב הרב קורסיה.

נשיא קרי"ף, פרנסיס קליפאת, שפעל למען היבחרו של מקרון, אמר שמדובר בניצחון מובהק והכריז: "הכל מתחיל עכשיו".

נשיא הקונגרס האירופי היהודי, משה קנטור, הודיע: "עודנו מודאגים מאוד מהתמיכה במפלגות הימין הקיצוני, שעודנה גדולה, לא רק בצרפת אלא בכל אירופה". הוא כינה את תוצאת הבחירות "ניצחון נגד שנאה וקיצוניות".

הרב פנחס גולדשמיט, נשיא מועצת הרבנים האירופאיים, מסר כי בעוד בחירתו של מקרון היא "מעודדת מאוד", המועצה "מודאגת מכך ששליש מהאוכלוסייה הצרפתית הצביע עבור מנהיגה פוליטית מסוכנת". גם הוא אמר שזהו חלק מ"נוף פוליטי מדאיג באירופה והתגברות של השיח הימני קיצוני שסחף את היבשת".