ארדואן
ארדואןצילום: רויטרס

נשיא טורקיה תוקף את ישראל בפעם השנייה בתוך יממה אחת.

רג'פ טאיפ ארדואן נועד אמש (שני) באיסטנבול עם ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמאדללה למפגש בנושא: "דרכי ההגנה על ירושלים מפניה של ישראל".

סוכנות הידיעות 'מען' ציטטה גורמים בכירים בלשכת ראש הממשלה הפלסטיני שאמרו כי ארדואן שמע על "הפרות החוק והיחס הקשה של ישראל כלפי הפלסטינים".

ארדואן אמר לחמדאללה כי יש צורך משותף לכל המוסלמים "למנוע את ייהוד ירושלים". הוא אמר כי על כמה שיותר מוסלמים להגיע ולבקר בהר הבית, כדי להבהיר את הזיקה של דתם למקום.

הנשיא הטורקי התייחס גם לסוגיית המדינית ואמר, "לפני שעושים שלום צריך למצוא פיתרון לסוגייה הפלסטינית. חובה להקים מדינה עבור הפלסטינים בגבולת 67' - וצריך להפעיל כמה שיותר לחץ על ישראל כדי שזה מה שיקרה".

סוכנות 'מען' טענה עוד כי ארדואן אמר ש"העולם צריך להעמיד את ישראל על הפשעים שהיא מבצעת. היא לא יכולה לחמוק מעונש".

כזכור, עוד לפני המפגש יצא הנשיא הטורקי נגד ישראל והצהיר כי ארצו לא תעמוד מנגד, אם יוחלט להשתיק את "קולות המואזין בירושלים".

"ניתן תשובה ניצחת ומוחצת לכל מי שחושב שהוא יכול למנוע את השמעת קולו של המואזין במסגד אל אקצה ובירושלים כולה", אמר ארדואן בנאום שנשא באיסטנבול.

הוא ביקש מיותר מוסלמים להגיע לירושלים. "אנחנו נעשה הכל כדי שירושלים תהיה בלבו של כל מוסלמי, ותחזור להיות בית לשלוש הדתות".

נשיא טורקיה רמז כי ארצות הברית עלולה לחבל בניסיונות לחדש את תהליך השלום. "האמריקנים צריכים קודם כל לחזור בהם מהכוונה להעביר את השגרירות בישראל לירושלים. לא יהיה שלום אם בעיית ירושלים לא תיפתר - ואם הסוגייה הפלסטינית תישאר ללא מענה", אמר.

הוא הוסיף כי "אם תוזז אבן אחת בעיר, עלולות להיות לכך השלכות קשות מאוד על המצב בשטח".

ארדואן גינה באופן נחרץ את מה שהגדיר "הפשעים של ישראל נגד הפלסטינים" וטען כי "ישראל הורגת ילדים תמימים שמשחקים סמוך לחוף, ואף אחד לא מכריח אותה להפסיק את הזוועה הזו".

במשרד החוץ אמרו בתגובה כי "מי שמפר זכויות אדם באופן שיטתי בארצו, שלא יטיף מוסר לדמוקרטיה האמיתית היחידה במרחב. ישראל שומרת באדיקות על חופש פולחן מלא ליהודים, מוסלמים ונוצרים - ותמשיך לעשות זאת חרף השמצות חסרות שחר".