יואב קיש
יואב קישצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש (ליכוד) קיימה הבוקר (רביעי) דיון בהוספת סעיף לכללי האתיקה של חברי הכנסת, המבקש לאסור על חברי הכנסת לנסוע לחו"ל בהזמנת גוף אשר תומך בטרור נגד ישראל, תומך בחרם על מוצרים ישראליים או מכחיש שואה.

עד היום, אישורה של ועדת האתיקה לנסיעת ח"כים לחו"ל לא כלל בדיקה של הגורם המזמין, מעבר להיותו גורם ציבורי ולא פרטי-מסחרי.

במידה והסעיף יאושר, תהיה זו הפעם הראשונה בה ועדת האתיקה תבחן גם היבטים הנוגעים לפעילותו וזהותו של הגורם הציבורי שמזמין או מבקש לממן את נסיעתו של חבר הכנסת.

יש להדגיש כי ההצעה אינה עוסקת בבחינת הפעילות של חבר הכנסת בחו"ל, ובכלל זה בתכני כנס שבו הוא מבקש להשתתף, בתוכן הרצאות שהוא מתכנן לשאת וכד', אלא מבקשת לבחון את עצם שיתוף הפעולה וקבלת המימון מגוף העוסק בפעילויות שפורטו לעיל, מתוך תפישה שאין מקום לשיתוף פעולה של חבר כנסת עם גורמים המקדמים נושאים אלה.

יו"ר הוועדה ויוזם התיקון, ח"כ יואב קיש, הסביר את הרציונל העומד מאחורי הסעיף ואמר "בדצמבר האחרון ועדת האתיקה נתנה אישור לחנין זועבי לנסוע לחו"ל במימון תחנת הטלוויזיה 'אלקודס' של החמאס. בעיני זו שערורייה שהכנסת נותנת אישור להשתתפות באירוע אנטי ישראלי מובהק. לא יתכן שדבר כזה יקרה".

עוד הבהיר ח"כ קיש כי "חבר כנסת שבוחר לנסוע על חשבונו נושא באחריות אישית שלו ואין בכוונתנו למנוע את זה ממנו. כאן מדובר על אישור ועדת האתיקה למימון הנסיעה. הסעיף יכול להגביל באופן משמעותי את הדה לגיטימציה לישראל בעולם".

יועמ"ש הכנסת עו"ד איל ינון הביע התנגדות להצעה ואמר "אני חושב שההצעה היא לא נכונה ובעייתית מאוד מבחינה משטרית, חוקתית וגם מעשית. ההצעה משקפת סוג של אנומליה - מצד אחד היא אינה מגבילה במהות את עצם הפעילות אלא רק את מימונה. מצד שני, המימון כשלעצמו אינו נגוע בניגוד עניינים ואינו פוגע בטוהר המידות ולכן אינו פסול. ההצעה גם נוגדת את הרעיון שבבסיס חוק חסינות חברי הכנסת, שתכליתו להבטיח חופש פעולה פוליטי לחברי הכנסת, אף יותר משל אזרח מהשורה".

יו"ר ועדת האתיקה ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) הביע גם הוא התנגדות עזה ואמר "חופש הביטוי וחופש התנועה של חברי הכנסת הם דברים שאנחנו שומרים עליהם בוועדת האתיקה, לאורך ולרוחב של כל המפה הפוליטית בישראל. חופש הדעות הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה. תפקידנו בוועדת האתיקה הוא לבדוק שאין אינטרסים אישיים או טובות הנאה ולא לבחון האם מעשיו או עמדותיו של ח"כ מוצאות חן בעינינו או לא".

בהמשך הדיון הצהיר ח"כ וקנין כי לא ייתן לסעיף לעבור: "באותו יום שתעביר את זה אני מתפטר". ח"כ יוסוף ג'בארין (הרשימה המשותפת) הוסיף "יש כאן שינוי מהותי מאוד בכללי המשחק מבחינת חופש הביטוי ומרווח הפעילות הפוליטית של הח"כים. ברור לכל שברגע שהגוף לא יכול לממן את הנסיעה הח"כים לא יוכלו לממן את זה בעצמם ולכן פשוט לא ישתתפו, לכן ההבחנה בין מימון של גוף לנסיעה על חשבון הח"כ עצמו אינה רלוונטית".

ח"כ ג'בארין איים בסיום דבריו "אם זה יאושר ניפגש בבג"צ". בתום הדיון קבע ח"כ קיש כי לא תתקיים היום הצבעה על הסעיף, אך אמר "אני נחוש להעביר את השינוי בנוגע למימון נסיעות ח''כים על ידי גורמים הפועלים נגד ישראל.

''האיומים כבודם במקומם מונח, אך הם לא ירתיעו אותי ואת שאר חברי הוועדה התומכים בתיקון זה מלקדם זאת, ולהפסיק את האבסורד של קבלת חותמת רשמית מהכנסת על קבלת מימון לפעולה נגד המדינה. יש כאן מסר ברור: כנסת ישראל לא תאשר ולא תקיים קשר עם גורמים אנטי ישראלים הפועלים נגדה".