השופט רובינשטיין
השופט רובינשטייןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, השופט אורי שהם והשופט מני מזוז, קבעו היום (רביעי) כי על הרבנות הראשית ליישם את הרפורמה במערך הכשרות בתוך כשנה ורבע לכל היותר.

מדובר בפסק דין שניתן בעתירה שהוגשה על ידי התנועה להגינות שלטונית ועו"ד מרדכי ציבין לפני כ-13 שנה, ואשר כללה שלוש דרישות: לקבוע קריטריונים אחידים להעסקת משגיחי כשרות, לקבוע מסלול הסמכה אחיד למשגיחים, ולקבוע כי אין לאפשר העסקת משגיחי כשרות על ידי בתי העסק, כפי שנהוג עד היום.

בנוגע לשתי הדרישות הראשונות נעשו לאורך השנים צעדים שונים על ידי הרבנות שלמעשה ענו על הדרישות. אולם בנוגע לחלק השלישי, ניתוק הזיקה הכלכלית בין המשגיחים לבתי העסק, לא חלה התקדמות לאורך השנים למרות שורה של ועדות ויוזמות בתחום.

לאחר שמועצת הרבנות הראשית אישרה לפני מספר ימים את מסקנות ועדת הכשרות בראשותו של הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקווה, החליטו השופטים לסיים את הדיון בעתירה בפסק דין המחייב את הרבנות הראשית ליישם את המסקנות ולהפסיק את העסקת המשגיחים בידי בתי העסק בתוך זמן קצוב.

בפסק הדין, שנכתב על ידי השופט רובינשטיין, נקבע כי "עד סוף יוני 2018 צריך להסתיים הטיפול והמערך המחליף צריך להיות מוכן, כך שלכל היותר יחל בעבודתו המלאה, לאחר הרצה, עד 1.9.18".

השופט רובינשטיין ציין בפסק הדין כי המצב הנוכחי, בו בתי העסק מעסיקים את המשגיחים הצריכים לפקח עליהם הוא בלתי ראוי, "מבלי לפגוע במשגיחים רבים העושים מלאכתם נאמנה, פירצת הרצון לשמור על מקום עבודה עלולה ליתן מכשול לפני עוור, לפני המאמינים בהשגחה ובאחריות הכשרות, אם חלילה הקשר בין משגיח למושגח יניב במקרים מסוימים פירות באושים".