לוחמי ולוחמות קרקל. ארכיון
לוחמי ולוחמות קרקל. ארכיוןפלאש 90

הגדוד המעורב הראשון בצה"ל, גדוד קרקל, בו משרתים במעורב לוחמים ולוחמות, חוזר לכותרות בהקשרים שליליים.

העיתון "ידיעות אחרונות" מדווח הבוקר (ראשון) כי שלוש לוחמות בגדוד, שנחשדו בשימוש בסמים ונחקרו על ידי מצ"ח, טוענות שהושארו מחוץ למוצב בו הן משרתות בשעת לילה, ללא נשק וללא יכולת להגן על עצמן.

על פי הדיווח, עשר לוחמות יצאו בתגובה מהמוצב בהתרסה נגד המ"פ, אך לבסוף שבו על עקבותיהן.

סנגוריהן של שתי הלוחמות שיגרו מכתב חריף לפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, בו הם דורשים לפתוח בחקירה פלילית נגד המ"פ והמג"ד של הלוחמות, בטענה שהעמידו אותן בסכנת חיים ממשית.

"נגד החיילות מתנהלת חקירה בחשד לביצוע עבירות סמים", נכתב במכתב של הסנגורים סרן מאיה שגיא, סרן נתנאל יעקב חי וקמ"ש ליאור אטקין. "על אף חשד זה, המפקדים בחרו שלא לפנות למצ"ח, אלא לבצע פעולות חקירה בעצמם, וזאת בניגוד מוחלט לפקודת מטכ"ל".

"בשעת לילה מאוחרת ערך מפקד הפלוגה של החיילות שיחה עימן", נכתב, "שבמסגרתה הוא מסר להן כי הוא אינו מאמין להכחשתן את החשדות, וכי אין כל משמעות מבחינתו להחלטת בית־הדין וגורמי החקירה".

"על רקע זה מסר המפקד לחיילות כי החליט להוציאן מהבסיס לאלתר, אמר להן לארוז את חפציהן ולהמתין בכניסה לבסיס כדי שיחכו להסעה לבסיס אחר", כתבו הסנגורים.

במכתב נטען עוד כי בסביבות חצות, בעוד החיילות ממתינות בכניסה לבסיס, הגיע למקום המג"ד, שראה כי החיילות נמצאות בכניסה לבסיס מבפנים. בתגובה, כך טוענים הסנגורים, אמר המג"ד לחיילות "לעוף מהמוצב שלו" ולצאת אל מחוץ לשערי הבסיס. "מדובר בבסיס על גבול מצרים, מאות מטרים בודדים מהגדר, כאשר נשקיהן של החיילות נלקחו מהן עוד קודם לכן", כתבו הסנגורים. עוד צוין במכתב כי "החיילות נאלצו להמתין בכניסה לבסיס עם כל ציודן האישי, בקור המדבר, במשך שעה ארוכה", וכי כי רק לאחר התערבות סנגוריהן של החיילות ופנייה למוקד פניות הציבור של צה"ל הסכים המג"ד לאסוף בעצמו את החיילות ולהסיען לבסיס אחר.

"אנו סבורים כי פעולת המפקדים העמידה את החיילות בסכנת חיים ממשית, אשר ללא התערבות מתאימה יכלה להיגמר באסון", סיכמו הסנגורים.

מצה"ל נמסר בתגובה: "בעניינן של החיילות המוזכרות בכתבה מתנהלת חקירת מצ"ח בחשד לשימוש בסמים. אתמול בערב התקבל בצה"ל מכתב של סנגוריהן ובו טענות בנוגע להתנהלות מפקדיהן. הטענות ייבדקו".