ספינר
ספינרצילום: iStock

הסיפור שנפוץ בכל העולם, ולפיו ממציאת הספינר היא אישה בת 62 שרצתה לפתור את הסכסוך במזרח התיכון, הוא כנראה רק ספין.

האישה שעליה דובר, קתרין הטינגר, אמנם רשמה פטנט על סביבון המסתובב על קצה האצבע ב-1997, אבל אין קשר בינו לבין הלהיט העכשווי הקרוי ספינר.

הסיפורים על הטינגר, שהתפרסמו בין היתר ב''גרדיאן'' הבריטי וב''ניו יורק טיימס'', הציגו אותה כבעלת הרעיון אשר לא מקבלת אגורה מהמצאתה.

אתר החדשות בלומברג דיווח בסוף השבוע שהטינגר הגישה ב-1993 ביקשה לרשום פטנט על מכשיר פלסטיק בצורה שתוארה כ"דומה לבניין הקפיטול של ארה"ב" – הוא בניין הקונגרס בוושינגטון. היא החלה לייצר את המוצר ומכרה אותו בירידים שונים.

בשלב מסויים ניגשה ליצרנית הצעצועים ''הסברו'' וניסתה לעניין אותה במוצר. ''הסברו'' בדקה את השוק למוצר והחליטה שלא לחתום על העיסקה.

הטינגר הפסיקה לחדש את הפטנט ב-2005. כעבור יותר מעשור, ב-2016, הפכו הספינרים של ימינו ללהיט. "מלבד העובדה שהם מסתחררים, אין למכשירים האלה הרבה במשותף עם הצעצוע של הטינגר", הסבירו בבלומברג. "הם נשענו על מכניזם שונה לגמרי לצורך תנועתם".

משום מה, מי שיצר את עמוד הוויקיפדיה עבור הספינר תיאר את הטינגר בתור הממציאה. הטינגר טענה שאינה יודעת מי שרבב את שמה לוויקיפדיה, וחשבה בהתחלה שאחד מחבריה עשה זאת, אולם אף אחד מהם לא הודה בכך.

היא הודתה שאין ראיות לקשר ישיר בין ההמצאה שלה לספינרים של ימינו. בכתבה של ''בלומברג'' אין התייחסות לסיפור על הסכסוך הישראלי-פלשתיני וגם לא לטענה לפיה הטינגר המציאה את הספינר כדי שערבים יתעסקו במשהו אחר, חוץ מזריקת אבנים.