אושוויץ
אושוויץThinkstock

בוורשה הוסר הלוט ממצבת זיכרון לקצין בצבא הפולני, סרן ויטולד פילצקי, שנתן לגרמנים לעצור אותו ב-1940 בכדי שיוכל להעביר דיווחים מודיעיניים מאושוויץ.

המצבה נחנכה בשבת בנוכחות בנו ובתו של פילצקי, וצאצאים אחרים. כך מסרה סוכנות AP.

פילצקי היה מפקד מחתרת "הצבא הפולני הסודי" ב-1939 שהתאחד בהמשך עם הארמייה קריובה, התנועה המחתרתית הגדולה ביותר בתנועת ההתנגדות הפולנית במלחמת העולם השנייה.

במהלך שהותו באושוויץ ארגן התנגדות של אסירים, וכבר ב־1940 מסר מידע לבעלות הברית המערביות על הזוועות המתרחשות במחנות של גרמניה הנאצית. הוא נמלט מאושוויץ ב־1943, והשתתף בהתקוממות של הפולנים נגד הנאצים בוורשה (אוגוסט - אוקטובר 1944).

ב־1940 הציג פילצקי לממונה עליו תוכנית שכללה חדירה למחנה אושוויץ, איסוף מודיעין על המחנה מבפנים וארגון התנגדות של אסירים. הוא צויד בתעודת זהות בדויה. ב־19 בספטמבר 1940 הסתובב פילצקי במכוון ברחוב בוורשה בזמן מבצע מעצרים של הגרמנים, ונתפס על ידיהם. אחרי יומיים של עינויים נשלחו העצורים לאושוויץ, וזרועו של פילצקי קועקעה במספר 4859.

הבריחה

באושוויץ עבד ביחידות שונות של עובדי כפייה והקים ארגון מחתרתי שמשימותיו היו להעלות את מורל האסירים, לספק להם חדשות מהעולם שמחוץ למחנה, לחלק תוספת ביגוד ומזון לחברים בארגון ולהקים רשתות מודיעין. באביב 1942 היו לארגון מעל 1,000 חברים, בהם יהודים.

פילצקי החליט לברוח מהמחנה ב-1943, בתקווה שיצליח לשכנע את ארמייה קריובה לבצע מתקפה שתביא לשחרור המחנה. בלילה שבין 26 באפריל ל־27 באפריל 1943, כשהוצא פילצקי למשמרת לילה במאפיית המחנה שמחוץ לגדר, הכניעו הוא ושני חבריו שומר, חתכו את קווי הטלפון וברחו בהצלחה. הדו"ח המפורט של פילצקי נשלח ללונדון, אך הרשויות הבריטיות נמנעו מלספק לארמייה קריובה עזרה אווירית לפעולה שתעזור לאסירים לברוח.

באפריל 1947 החל פילצקי לאסוף ראיות על אכזריות הסובייטים כלפי האוכלוסיה הפולנית. ב־8 במאי נעצר בידי השירות החשאי הפולני ועונה בעינויים קשים. ב־3 במרץ 1948 נערך משפט ראווה, בו הואשם בריגול למען בעלות הברית המערביות וגנרל אנדרס. ב־25 במאי 1948, הוא הוצא להורג בירייה בכלא מוקוטוב בוורשה. הוא הותיר אחריו אישה ושני ילדים.

לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי בפולין קיבל פילצקי את אות תחיית פולין. מקום קבורתו לא נודע עד היום; משערים שהוא נקבר במזבלה ליד ורשה.