הוועדה לזכויות הילד קיימה היום (ב') דיון בנושא מיגור תופעת שכחת הילדים ברכב, דיון שישי במספר מאז תחילת מושב הכנסת.
הדיון התקיים בעקבות מותה של הפעוטה שנפטרה בסוף השבוע האחרון לאחר שנשכחה על ידי אמה ברכב בישוב בשומרון.
יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון פתחה את הדיון: "הייתה לנו תקווה, במיוחד כשאישרנו את התוכנית לבטיחות ילדים, שאת הקיץ הזה נעבור בשלום ושנוכל לאמוד את ההצלחות. אך לצערי הקיץ התחיל רע מאוד עם תינוקת שנשכחה למותה ועם ילדים שנשכחו והוצלו על ידי אזרחים ערניים".
שלומי צ'בוטרו, ראש אגף זיהום אויר במשרד התחבורה, ציין "אנחנו מתכוונים לעשות ריביזיה בתקן הקיים בנושא ולאפשר לטכנולוגיות נוספות להיכנס כמערכות מאושרות למניעת שכחת ילדים ברכב".
ח"כ שאשא ביטון שאלה "מה הצפי לשינוי התקן?". ורד אורן ממכון התקנים השיבה "לקיץ הזה הדבר קצת בעייתי".
אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר, משרד התחבורה: "יש לנו פתרון לטווח הקצר דרך הכנסת האמצעים כאמור לתקינה. זה לא יהווה חסם למי שרוצה להתקין כבר. נצא גם בעוד שבועיים בקמפיין הסברה".
"לגבי תקינה מחייבת אנחנו לא בשלים היום לתקן תקנה, היות שאין תקן אירופאי או אחר. העמדה של המשרד בשלב הזה היא לא להתקין תקנה, אלא להתמקד ככל שניתן במניעה", אמר פלור.
ח"כ שאשא ביטון: "זו סיסמה. אין תחליף לתקינה. ברכבים של הסעות ילדים יש תקינה שמחייבת אותם למרות שאין כזו בעולם. איפה שאנחנו רוצים להציל ילדים זה לא. ממה מפחדים? כמה ילדים צריכים למות כדי שנהייה בשלים?! מטריד אותי הקלות בה מתייחסים לחיי ילדים, הורים לא יקנו אמצעי בטיחות אם לא יחייבו אותם".
פלור השיב "כשמשרד התחבורה מכניס רגולציה הוא מתבסס על תקן שקיים בעולם. ברכבי תחבורה עשינו תקן ישראלי שהוא בעייתי. נרחיב למגוון טכנולוגיות אפשריות לפני שנחייב בכך".
ח"כ איילת נחמיאס ורבין: "זהו דיון עשירי בשנתיים וחצי, כמה דיונים אפשר לקיים בנושא הזה?! נמאס לנו. עוד דיון ועוד דיון והינה שקד איננה. משרדי הממשלה, מכון התקנים תפסיקו עם הרפיון הזה, אי אפשר לחכות לילד הבא. אם לא תהייה תקנה תוך זמן קצר תהייה חקיקה".
עו"ד כרמית פולק כהן, יועמ"ש המועצה הלאומית לשלום הילד: "כשרצו לקדם את חוק השידור הציבורי ישבו על כך בצוק איתן כל ערב. פה שילדה נצלתה ברכב יש זמן. תשבו ערב ערב יום יום, אנחנו במאי, יש את יוני, יולי, אוגוסט, ספטמבר, מה כל כך קשה למנוע את המוות הבא?!".
גלית גלעד, סמנכ"ל בטרם: "ההורים מבולבלים, הם רוצים סיוע. צריך לצאת קמפיין לא פוסק מהיום הראשון שמתחיל להיות חם עד סוף הקיץ, שיזכיר, שייתן טיפים. אם נחכה לרגולציה זה לא יעזור".
בועדה התפתח עימות בין חברות הכנסת ובין לילי פוקמונסקי, מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים שטענה "את מעבירה את כל האחריות לגננות, קודם כל תצייני שהראשון שהאחריות היא של ההורה לילד שלו".
ח"כ שאשא ביטון: "לא אמרתי דבר כזה, אני מדבר על אחריות וולונטרית. שנה אחר שנה את פה ומסרבת לשתף פעולה. את יודעת כמה לגננות אכפת ואת ממרידה את הגננות נגד הילדים ונגד כל התהליכים שאנחנו מנסים לעשות כאן כדי לשמור על הילדים".
ח"כ שאשא ביטון: "את מסוגלת לומר לגננות שכל אחת תתגייס ככל יכולתה?". פוקמונסקי השיבה, "את לא תגידי לי מה אני מסוגלת", ועל כך ענתה ח"כ נחמיאס ורבין: "אנחנו מפקחים על העבודה ופעילות מכוח תפקידנו בכנסת, את לא תגידי לנו מה אנחנו אומרים או לא. יש כאן כללים".
ח"כ שאשא ביטון: "פעם אחר פעם אנחנו מדברים על זה שאין אחריות פלילית, אנחנו מתחננים שבאופן התנדבותי גננת יכולה להרים טלפון במקרה שילד לא הגיע, על מה?! על להציל חיי ילדים. זה לא חשוב לכם?".
יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "הדיונים הללו טעונים וקשים מאוד גם לי אבל עם הפתיחה הצורמת הזו של הקיץ אנחנו רוצים למנוע אבדות נוספות. בלי התגייסות של כל הגורמים המהלך לא יצלח. אני מזכירה למשרד לביטחון פנים לתת תזכורות לערנות מצד שוטרים מסיירים. מרכז השלטון המקומי - פנייה לפקחים להציץ פנימה לרכבים וכן להתקין שילוט מתריע במרחב הציבורי. משרד התחבורה – אני קוראת לכם לפעול לחייב תקינה ברגע שיורחב התקן במכון התקנים. משרד הרווחה - להוציא קריאה וולונטרית לצוותי הפעוטונים להתגייס לצלצל להורי ילדים שלא מגיעים. משרד הבריאות – עדכון לגבי הסטיקרים, הקמפיין המשודר חייב להיות אגרסיבי, ממושך ומגוון, ולהתחיל עכשיו. מכון התקנים – לעדכן על התקן החדש. כולנו חלק מרשת ביטחון כי אנחנו רוצים, לא כי אנחנו חייבים. אני פונה מפה גם להורים להיות ערניים, זו קודם כל האחריות שלכם, אנחנו כאן כדי לעזור להם במקרה הצורך".