צה"ל מקים מרכז הספקה חדש

משרד הביטחון מפרסם היום (שני) את שלב המיון המוקדם (PQ) להקמת מרכז ההספקה האחוד של צה"ל.

מדובר בצעד ראשון לקראת הפצת מכרז, שיתבסס על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי (PPP), ויכלול מימון, תכנון, הקמה ותפעול של של ושת המרכזים לתקופה של 25 שנה.

מדובר בהפרטה העמוקה ביותר שנעשתה עד כה בצה"ל כאשר חלק משמעותי מתפעול המרה"ס יתבצע באמצעות מיקור חוץ ע"י זכיין אזרחי (בשיטת PFI).

הקבוצות, שיתמודדו בהליך המיון המוקדם ויעמדו בתנאי המיון, הכוללים עמידה בתנאי סף של יכולות פיננסיות, הנדסיות, תקשוביות ותפעוליות, יורשו להשתתף בהליך המכרזי.

המיון המוקדם צפוי להסתיים בחודש ספטמבר 2017 והיציאה למכרז צפויה בסוף 2017. איוש המרה"ס צפוי ב-2023.

שלושת המרכזים הלוגיסטיים יוקמו בשלושה מוקדים - בצפון הארץ, במרכזה ובדרומה ויתבססו על מחנות קיימים. המרכזים ייבנו לגובה בכדי לצמצם את השימוש בקרקע ובכדי להימנע מהרחבת שטחי המחנות. התכנסות צה"ל לכדי 3 מוקדים לוגיסטיים תפנה כ-4,000 דונמים מתוכם כ- 2,000 דונם באזורי הביקוש, מה שיאפשר למדינה לבנות עשרות אלפי יחידות דיור, שטחים פתוחים וציבוריים ושימושים שונים לרווחת הציבור.

תפיסת ההפעלה של מרכז ההספקה מבוססת על טכנולוגיות מתקדמות לשליטה במלאי, מערכות אוטומציה, מענה רב זרועי ושיפור השירות ליחידות. זאת תוך תמיכה ברשת לוגיסטית גמישה ומגוונת, מענה לרציפות התפקוד וגמישות בהפעלה בשגרה ובחירום.

מרכז ההספקה יאופיין בחדשנות טכנולוגית בקנה מידה עולמי בהיבטי אחסון, ליקוט והפצה. במרכזים הלוגיסטיים יופעלו רובוטים ואמצעים מתקדמים. כמו כן, אחסון וניהול המלאי יופעל באמצעות טכנולוגיות ומערכות מידע מהמתקדמות בעולם. המרה"ס יכלול מגוון רחב של מוצרים, החל במחט לעירוי ועד לחלקי חילוף לטנקים.

עלות ההקמה והתפעול של הפרויקט מוערכת בכ-15 מיליארדי שקלים לתקופה של 25 שנים. דגש נוסף במהלך התכנון והבנייה של המרכזים הוא על התייעלות וחיסכון, כך שניתן יהיה לחסוך עשרות מיליוני שקלים בשנה בהוצאות תפעול, בהוצאות כוח אדם, בתשלומי ארנונה, בעלויות הפצה ועוד.

ראש מנהל מעבר דרומה במשרד הביטחון, תא"ל (מיל.) איציק כהן, ברך היום על המהלך ואמר: "מינהל המעבר דרומה מוביל את מכרזי ה PFI, שותפות ציבורית – פרטית, במשרד הביטחון, זהו הפרוייקט הרביעי שמנהל המעבר דרומה מקדם, והוא מהווה השלמה לתכנית להעברת מחנות צה"ל מהמרכז לדרום.

ייחודיות הפרוייקט הוא בשילוביות עם גופים אזרחיים בדגש התפעול, המכרז פונה לחברות אזרחיות המתמחות בתחום הלוגיסטיקה בארץ ובעולם. זהו פרוייקט מורכב ואנו גאים בתהליך ומחוייבים לו".

סא"ל שגיב שרביט, ראש מנהלת המרה"ס בצה"ל אמר היום כי "מדובר במהלך היסטורי שישנה את פני הלוגיסטיקה בצה"ל בפרט ובמדינת ישראל בכלל. המהלך יביא לקפיצת מדרגה משמעותית ביכולת לתמוך לוגיסטית את שדה הקרב העתידי, תוך שימוש בטכנולוגיות ויכולות מתקדמות המותאמות למאה ה-21.

ההיערכות למימוש הפרויקט וליציאה למכרז לוותה בעבודת מטה נרחבת ומעמיקה המשקפת את השינויים בתפיסה הלוגיסטית הצה"לית ואת מרכזיותו וחשיבתו של המהלך בצה"ל".