ח"כ דודי אמסלם
ח"כ דודי אמסלםצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) הניח על שולחן הכנסת את ''חוק הכותל'' המבקש להכפיף את הכותל המערבי כולו לרבנות הראשית לישראל. לפי שעה החוק לא יקודם ולא יעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה.

הצעת החוק, המבקשת לבטל את מתווה הכותל שהתקבל בממשלה לפני למעלה משנה, קובעת כי השליטה האורתודוכסית על הכותל תהיה מוחלטת. "הכותל המערבי הוא מקום קדוש לעם היהודי והוראות חוק זה יחולו עליו", נאמר בהצעת החוק, "יחולו כללי מנהג המקום כפי המקובל בבתי הכנסת שנוהגים בהם לפי דין תורה שמועצת הרבנות הראשית נוהגת על פיו".

עוד נאמר כי "השר לשירותי דת, בהסכמת הרבנים הראשיים לישראל, רשאי למנות רב שיהיה ממונה על סדרי תפילה וקדושת המקום בשטחי התפילה בכותל המערבי. רב זה יהא רשאי לשנות מעת לעת, ולזמנים שיקבע, את שטחי רחבות התפילה, לצורך התחשבות בהיקף הקהל הצפוי להגיע לתפילות ולאירועים מיוחדים שבהם מתקיימים טקסים דתיים".

בתנועה הקונסרבטיבית הגיבו בחריפות. "לא ברור מה מריץ את יו"ר ועדת הפנים, שראש ממשלתו הוא שהעביר את מתווה הכותל, להתאמץ כל כך לירוק בפניהם של מליוני יהודים ולהיות יותר ש"ס מש"ס", אמר עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית.

"ח"כ אמסלם שב זה עתה מסיור בצפון אמריקה בהזמנת הקהילות היהודיות שם, ובמקום להפגין אהבת ישראל הוא נוקט במהלך שמחליש את מעמדה של ירושלים ומערער את הזיקה של יהודים לבירת ישראל''.

הס תקף עוד ואמר כי ''ח"כ אמסלם הוא כלי שרת של המפלגות החרדיות, ותחתיו הפכה ועדת הפנים לשלוחה חיוורת של ועדת הכספים בראשותו של גפני. אני קורא לראש הממשלה לקרוא לסדר את מבעיר השריפות הסדרתי הזה".

בסביבת אמסלם טוענים כי הגשת החוק אינה מתואמת עם הסיעות החרדיות ומודים כי לפי שעה החוק לא יקודם. "חוק הכותל שהצעתי יעלה בתחילת המושב הבא בוועדת השרים לענייני חקיקה", אמר אמסלם בראיון ל'קול ברמה'. "הכותל הוא מקום קדוש ולכן דין תורה יקבע שם ולא דין אזרחי. אני מקווה שבכנסת יש מספיק אנשים שהיהדות חשובה להם. לא קידמתי חוק אחרי שבדקתי אם יש לו רוב, אלא בגלל שאני מאמין בו", הסביר.