שריפת פסולת
שריפת פסולתצילום: אזרחים למען אוויר נקי

18 ראשי רשויות מאזור השרון ומערב השומרון, המייצגים כמיליון תושבים, פנו הבוקר (שלישי) במכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו ודרשו את התערבותו האישית נגד תופעת שריפות הפסולת משני עברי הקו הירוק.

ראשי הרשויות מציינים בפנייתם כי התופעה הולכת ומחריפה, עד כדי פגיעה יום-יומית בתושבים.

"בשנה האחרונה, בעקבות החמרת התופעה, מתקבלות תלונותיהם הרבות של התושבים: זיהום האוויר, העשן וריחות השריפה מאלצים רבים להסתגר בבתיהם, בתריסים מוגפים ובחלונות סגורים", כותבים ראשי הרשויות.

המצב הגיע לידי כך שבמעון אחד בישוב צופים בשומרון מחצית מהילדים החלו סובלים מאסטמה בחצי השנה האחרונה.

התושבים מדווחים על תחושת מחנק, קשיי נשימה, גירויים בעור וצריבות בעיניים. במכתב קובלים ראשי הרשויות על אזלת ידן של רשויות האכיפה בטיפול בתופעה ומציינים כי היקף תופעת שריפות הפסולת באזור עצום, אולם משרדי הממשלה השונים מגלגלים את האחריות מהאחד למשנהו.

ראשי הרשויות קוראים לראש הממשלה להתערב באופן אישי בנושא ולהעלותו לסדר היום בדחיפות כדי למגר את התופעה.

כידוע, בחודשים האחרונים הולכות ורבות תלונותיהם של תושבי האזור על ריחות חריפים של שריפות, בין היתר של דלק, גומי, פלסטיק וחומרים כימיים. בשריפות, המתחוללות במשך כל ימות השבוע וכל שעות היממה, מועלים באש גם חומרים רעילים ומסרטנים כגון דלקים, צמיגים, אסבסט, פלסטיק, חומרי הדברה וחומרים כימיים.

על פי ההערכה, עשרות שריפות מובערות באזור בכל יום – בידי בעלי עסקים, בידי חקלאים, בידי גורמים עברייניים ובידי התושבים עצמם, ביישובים ללא תשתיות מוסדרות לפינוי פסולת.

ראשי הרשויות החתומים על המכתב: ראש עיריית פתח תקווה איציק ברוורמן, ראש מועצת שומרון יוסי דגן, ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר, ראש עיריית כפר-סבא יהודה בן-חמו, ראש עיריית הוד השרון חי אדיב, ראש עיריית ראש העין שלום בן משה, ראש עיריית טייבה שועאע מסארווה מנצור, ראש מועצת דרום השרון ד"ר מוטי דלג'ו, ראש עיריית טירה מאמון עבד אלחי, ראש מועצת לב השרון עמיר ריטוב, ראש עיריית כפר קאסם עאדל בדיר, ראש עיריית קלנסווה עבד אל באסט סלאמה, ראש מועצת קדימה-צורן שביט מס, ראש מועצת כוכב יאיר צור יגאל שימי אליאל, ראש מועצת ג'לג'וליה פאיק עודה, ראש מועצת אורנית שלומי לנגר, ראש מועצת אלפי מנשה שלמה קטן, ראש מועצת כפר ברא מחמוד עאסי.

"מתברר שזיהום האוויר אינו מכיר בקו הירוק", אמר דגן, ראש מועצת שומרון. ''המצב בו תושבים נמצאים תחת מתקפה של שריפות לא חוקיות לא יכול להמשך. יש למדינת ישראל את הכלים לעצור את הדבר הזה ואנחנו סומכים ידינו על הממשלה ועל השר להגנת הסביבה שהוא השר הטוב ביותר שהיה למדינת ישראל בשנים האחרונות, שיפעלו בנושא בדחיפות".

מוועד הפעולה ''אזרחים למען אוויר נקי'', שיזם את המכתב, נמסר: "אנחנו מברכים את ראשי הרשויות על הירתמותם למאבק ומקווים להמשך שיתוף פעולה בין ראשי הרשויות בנושא. המצב הבלתי נסבל, שבו מליון תושבים במדינת ישראל סובלים ודבר לא נעשה ואין פוצה פה ומצפצף חייב להיפסק".