עו"ד איתמר בן גביר
עו"ד איתמר בן גבירצילום: אלירן אהרון

שופטת בית המשפט המחוזי במרכז, נאוה בכור, דחתה את עמדת הפרקליטות שלא לאפשר לקטין שנחקר בפרשת דומא לצאת לתפילות במניין.

כתב אישום הוגש נגד הצעיר בגין הצתת כנסייה ופגיעה ברכוש של ערבים, ובתקדים משפטי הוא שוחרר על ידי בית המשפט העליון למעצר בית ברמת הגולן.

לפני מספר חודשים הגיש עורך דינו של הקטין, איתמר בן גביר, בקשה לצאת לתפילות במניין. שירות המבחן תמך בבקשה והדגיש את חשיבות התפילה במניין ואת העובדה כי חל שינוי ניכר בקטין הנתון במעצר בית בצפון הארץ וכי תפילה במניין תעודד אותו להמשיך בדרכו החיובית.

בדיון שנערך אתמול בבית המשפט המחוזי במרכז, הפרקליטות התנגדה ליציאת הקטין לתפילות וטענה כי נגד הקטין כתב אישום חמור בבית המשפט המחוזי. עוד נטען על ידי הפרקליטות כי נאשם ששוחרר באיזוק אלקטרוני הוא עצור לכל דבר, וכי תפילה במניין היא פריבילגיה.

בתגובה על הדברים השיב עורך הדין בן גביר כי גם עצורים זכאים לתפילה במניין, אפילו רוצחים וסוחרי סמים משתתפים בתפילות בבתי כלא, ואין כל סיבה מדוע למנוע זכות זאת מהקטין.

עו"ד בן גביר הוסיף כי איסור התפילה הוא בבחינת פגיעה בעקרון היהודי של המדינה, ואין ספק שיש לתת משקל רב להמלצת שירות המבחן.

בהחלטתה קיבלה השופטת בכור את בקשתו של עו"ד בן גביר שהקטין ישתתף בתפילות במניין אך הגבילה זאת לשבת בלבד. השופטת קבעה כי ברוח החלטות בית המשפט העליון יש להתייחס במגמה חיובית לתפילה בציבור הן ליהודים והן למוסלמים.

עוד קבעה השופטת כי הקטין קיבל בעבר (בחגים) הזדמנות להתפלל במניין ולא הפר את התנאים, וכן קבעה כי חופש הדת והפולחן הוא ערך יסוד שיש להתחשב בו.

הפרקליטות ביקשה לעכב ביצוע ההחלטה כדי להגיש ערר לבית המשפט העליון אך השופטת קבעה כי לפרקליטות יש די והותר זמן להגיש את הערר עד לשבת הקרובה.

עו"ד בן גביר אמר בתגובה כי "החלטת בית המשפט חשובה ועקרונית אך אני מצר על כך שכבוד השופטת לא אפשרה לקטין לצאת לתפילות בכל השבוע. אם הפרקליטות תגיש ערר אשקול בחיוב הגשת ערר נגדי, היות ולטעמי התנהלות הפרקליטות וסירובה לאפשר לקטין יהודי, במדינה יהודית להתפלל במניין היא התנהגות הפוגעת בערכיה היהודיים של מדינת ישראל".