לך קצ'ינסקי
לך קצ'ינסקיצילום: רויטרס

התביעה הכללית בפולין הודיעה כי בתוך ארון הקבורה של הנשיא הפולני המנוח לך קצ'ינסקי נמצאו שרידי גופות של שני קורבנות אחרים מהתרסקות המטוס הנשיאותי בסמולנסק ברוסיה בשנת 2010.

כחלק מהחקירה המחודשת על נסיבות ההתרסקות, בעקבות החשד של ממשלת פולין הנוכחית המונהגת על ידי אחיו של הנשיא המנוח, ירוסלב קצ'ינסקי, כי ההתרסקות לא נבעה מכשל טכני אלא מהתנקשות מכוונת בהוראת הקרמלין, החליטה התביעה הכללית בפולין להורות על פתיחה מחדש של כל ארונות הקבורה של קורבנות ההתרסקות.

ארונות הקבורה הגיעו לאחר ההתרסקות מרוסיה כאשר הם אטומים ועם הגופות בתוכם. לתדהמת חוקרי המוות הפולניים, התברר כי לפחות בתוך 11 ארונות קבורה נמצאו שרידים של קורבנות אחרים מאשר השם שהיה רשום על ארון הקבורה, לרבות בתוך ארונו של נשיא פולין לשעבר שנהרג בהתרסקות.

סגן התובע הכללי, מארק פאסיונק, סיפר כי בתוך 2 ארונות קבורה הוחלפו הגופות לחלוטין, בעוד בתוך ארון קבורה אחד נמצא חצי גוף של קורבן אחד יחד עם חצי גוף של קורבן אחר, ובעוד 9 ארונות קבורה נמצאו שרידים של מספר גופות מעורבבים אחד עם השני.

באחד הארונות אף נמצאו 14 שרידי גופות של שבעה קורבנות שונים. "היום אנו יודעים כי לא בוצע שום הליך של זיהוי לאחר המוות. במקרה הטוב היה חוסר רצון, במקרה הרע היתה כוונה חולנית", אמרה מגדלנה מרטה, אלמנתו של תומאש מרטה שהיה בכיר במשרד התרבות הפולני בזמן ההתרסקות.

ברוסיה הכחישו מאז ההתרסקות כל מעורבות באסון וטענו כי מדובר בטעות טכנית שביצעו הטייסים הפולניים. הם גם הכחישו כי בוצעה טעות בהכנסת גופות הקורבנות לארונות הקבורה או כי הטמנת חלקי גופות בתוך ארונות בעלי שם אחר עליהם בוצעה במכוון.

הגילוי החדש של שרידי הקורבנות בארונות הקבורה עלול להביא שוב להחרפת היחסים בין פולין ורוסיה, שהורעו משמעותית עם כניסתה לתפקיד של ממשלת פולין בראשותו של ירוסלב קצ'ינסקי העומד ברא שמפלגת השלטון "חוק וצדק".