טקס האזכרה באנדרטת הנ"ד. היום
טקס האזכרה באנדרטת הנ"ד. היוםצילום: מארק ניימן. לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין השתתף היום (שלישי) בטקס הזיכרון לנ"ד חללי אסון מסוק היסעור בבקעת הירדן במלאות 40 שנה לאסון שאירע בכ"ג באייר תשל"ז, 10 במאי 1977.

בטקס השתתפו גם נציגת המשפחות השכולות אורית ברוך - אחותו של טוראי אילן ברוך ז"ל, שר התחבורה ישראל כ"ץ, שר התקשורת צחי הנגבי, הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט, ראש המועצה האזורית בקעת הירדן דוד אלחייני והרב הראשי לצה''ל תא''ל הרב אייל קרים.

"אני זוכר את אותו היום הנורא," פתח הנשיא את דבריו ואמר: "אני זוכר את הלוויות ואת 'שם הקוד' שנצרב מאז: 'אסון הנ"ד'".

הנשיא פנה אל המשפחות השכולות ואמר: "ארבעים שנה חלפו מאז התדפקו המבשרים על דלת ביתכם, מבשרים לכן את הנורא מכול, ארבעים שנה של געגוע וחסר. אני יודע שבמסע הזה בנתיביו הכואבים והקשים, שוברי הלב של השכול הרגשתם לא אחת לבדכם. אבל אינכם לבד. לא שכחנו את 54 הבנים הגיבורים שלנו, האהובים שלכם. אם נעשו שגיאות, יש לתקן אותן."

"מדינת ישראל חבה חוב מוסרי עמוק לאלה ששילמו בחייהם למען קיומה" הדגיש הנשיא והוסיף: "לעולם נישאר חבים לכם, בני המשפחות השכולות, חוב שלא ניתן לפרוע. הדאגה והיחס לבני המשפחות השכולות צריכים להיות דבר שאיננו שנוי במחלוקת, מעבר לכל מחלוקת פוליטית והכבוד שלנו כלפי מי ששילמו את המחיר הוא דבר שאין עליו עוררין."

"המחויבות שלנו לשלום חיילנו היא גם המחויבות שלנו לחסוך את התאונות באימונים," אמר הנשיא והמשיך: "ארבעים שנה חלפו ואנו מבטיחים: לא השלמנו ולא נוכל להשלים עם נפגעים באימונים בצה"ל. עלינו לעשות הכול, הכול כדי להיות מאומנים יותר ופגיעים פחות."

נציגת המשפחות השכולות, אורית ברוך, אמרה בטקס, "שום דבר מאותו רגע לא חזר להיות כפי שהיה רק געגוע ארוך ורצוף לא מרפה ואין לו מרפא. פלוגת מאי 76', מספרים עליכם שסיימתם את המסלול כטובי הלוחמים, מספרים עליכם שבתרגילים חיים ידעו בדיוק איפה הפלוגה יורה את עוצמת האש החזקה ביותר. חייכם נגדעו אך אורכם האיר למרחוק. נישא את לפיד הזיכרון של יקרינו בגעגוע מלווה באהבה וגאווה על מי שהיו יקירינו בחייכם ומקומם בחיינו".

הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, פנה למשפחות ואמר "בני המשפחות היקרים, מרגע שהתבשרתם על נפילת היקרים לכם מכל ועד היום חלפו ארבעים שנים- אך בעבורכם הזמן עצר מלכת. עם השנים, הכאב והחלל שנותר אינם מתקהים- דמותם כלוחמים צעירים עודנה מפעמת בליבכם והמחשבות על מי שהיו יכולים להיות ועל החיים שלא הספיקו לבנות אינן מרפות. בשם צה"ל כולו אבקש לחזק אתכם בהתמודדות הארוכה עם השכול ולהתחייב בפניכם שנוסיף לעמוד לצידכם, לשלוח יד אחים מחבקת ולצד זאת להנציח את זכרם ואת מורשתם. דרכם ופועלם זכורים לעד כחלק ממורשת הגבורה של עם ישראל".