נציגי הגרעינים התורניים בפגישה עם השר אורי אריאל. ארכיון
נציגי הגרעינים התורניים בפגישה עם השר אורי אריאל. ארכיוןצילום: דוברות השר

1. דו"ח המבקר שפורסם היום בנושא הגרעינים התורניים הוא מכה קשה למפעל החשוב הזה. זה היה נכון גם אם כל מה שהיה כתוב בו היה קשקוש גמור, ולמרבה הצער זה לא בדיוק המצב.

ראשי מפעל הגרעינים התורניים צריכים להקדיש בימים הבאים מחשבה רבה לשאלה כיצד ניתן לתקן את הנזק התדמיתי הלא פשוט.

2. בהשאלה מאיזה מסמך של משרד המשפטים שראיתי פעם, תרשו לי לחלק את התקציבים הממשלתיים לעמותות חיצוניות לארבע קטגוריות (והנודניקים שחושבים שכל תקצוב ממשלתי הוא "טריפה" מוזמנים לעבור כבר עכשיו לסעיף הבא):

א. תקצוב מטרה ראויה בדרך ראויה

ב. תקצוב מטרה לא ראויה בדרך לא ראויה

ג. תקצוב מטרה ראויה בדרך לא ראויה

ד. תקצוב מטרה לא ראויה בדרך ראויה

ברור לכל אחד שקטגוריה א זה מצוין וקטגוריה ב' היא פיכסה. העסק מתחיל להסתבך בקטגוריות ג' ו-ד'. למה? כי מבחינת המבקר, ובצדק, קטגוריה ג' רעה יותר מקטגוריה ד' (שמבחינתו היא לגמרי סבבה), אבל בעיני, בשיפוט ערכי נכון, קטגוריה ג' טובה מקטגוריה ד'.

מבחינתי תקצוב הגרעינים התורניים כפי שנחשף בדו"ח די נופל לקטגוריה ג'. המטרה טובה. מפעל הגרעינים התורניים הוא אחד המפעלים החשובים שיצרה הציונות הדתית. הדרך שבה עבר התקציב היתה בעייתית. מה עושים במקרה כזה? מתקנים את הדרך.

3. כן חברים, בעיני יש חשיבות לעובדה שמקורו של הדו"ח הזה הוא בעבודה של עמותת "מולד" שמגדירה את עצמה כארגון שמאל. נכון, העובדות לא משתנות בעקבות השאלה מי מביא אותן, אבל הפרשנות שלהן ועוד איך משתנה.

במקרה הזה הפרשנות משחקת תפקיד חשוב מאוד, וכל מי שיודע מה הלך בשלבי הכנת הדו"ח הזה יודע שאנשי המבקר באו אליו עם תזה מגובשת, שכעת ברור מאיפה הם קיבלו אותה.

4. הערת אגב 1: הדו"ח הנוכחי כמו גם דו"חות אחרים של המבקר, מייחסים חשיבות רבה מאוד לכך שהשר יפעל דווקא באמצעות הדרג המקצועי של המשרד ולא בעזרת אנשי אמונו. מצד שני, הדו"ח הזה מדגים היטב מה זה "דרג מקצועי" במדינת ישראל.

מהדו"ח מתברר שאחד מאנשי אמונו של השר שפעלו בשמו למרות שלא היה להם תפקיד רשמי, מונה מאז, במכרז רשמי, פומבי ותקין, לתפקיד מקצועי מאוד במשרד. במדינת ישראל לשר יש השפעה רבה מאוד על איוש המשרות המתפנות במשרד בקדנציה שלו, אבל הוא לא יכול לעשות כלום עם המשרות שאוישו בימי קודמיו.

למעשה, את המילים "דרג מקצועי" צריך לתרגם ל"אוסף אנשי אמונם של השרים הקודמים ששירתו במשרד הזה ואותם קיבלתי בירושה מהשרים שקדמו לי". כשזה המצב, ברור למה הדרג הפוליטי לא מת על הרעיון לקדם את הדברים היקרים לו ביותר בסיועם של אנשי אמונם של השרים הקודמים לו. אני לא מהאנשים שחושבים שאמריקה היא תמיד דגם לחיקוי, אבל במקרה הזה אולי שווה לחשוב על המודל האמריקני שלפיו כל הפקידות הבכירה היא בעצם משרות אמון שמתחלפות עם השר.

5. הערת אגב 2: בעיני הדו"ח בנושא הכשרות, שמשום מה כמעט לא זכה להתייחסות, חשוב הרבה יותר. זו קריאת השכמה חשובה מאוד לכל מי שעד היום עצמו את העיניים, שחייבת להביא לשינוי עומק. קוסמטיקה לא תעזור כאן.