בנות אולפנה בעולם המחול - תופעה

עולם המחול מסתגל לתופעת הנערות התורניות שנכנסות אליו בצעדי ריקוד בטוחים. אולפנה נוספת נכנסת למעגל המחולות. בין קודש למחול.

שמעון כהן , כ"א באייר תשע"ז

תופעת המחול הפנימי
תופעת המחול הפנימי
צילום: מתוך הזמנת המופע



טוען....

באולפנת 'נחלה דרכא' שבאלעד קיימו אתמול את מופע המחול המסיים של השנה. על האירוע, ובכלל על מגמות המחול הפורחות בעולם האולפנות והמוסדות התורניים, שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם סגנית מנהלת האולפנה, יעל צמח.

"היה מרגש מאוד לראות את הבנות מביעות את עצמן במבע הנפש של המחול, חלקן לאחר עבודה של מספר שנים. היו שם גם בנות שרוקדות בשיעורי אמנויות שיש לנו בחטיבה כהעשרה וחלק במגמת מחול שיש לנו בתיכון", מספרת צמח ומציינת כי מדובר במחזור ראשון של מגמת מחול באולפנה. "היה מרגש מקצועי ומפעים".

את ההזמנה להורים עיטרה הנהלת האולפנה בציטוט מתוך אורות הקודש של הרב קוק זצ"ל, ואת צמח שאלנו על המתח בין הקודש למחול, מתח שמדובר לא מעט במגמות המחול והאמנויות האחרות במוסדות התורניים.

"אנחנו אולפנה שמוגדרת כתורנית", פותחת צמח את תשובתה ומוסיפה: "כל העשייה החינוכית שלנו עם הבנות מכוונת ל'בכל דרכך דעהו', ובוודאי מחול שהוא שיח הנפש. הבנות העלו מופעים שהבנות יצרו. זה תמיד מתבסס על למידה ובירור אישי ומבחינתנו עולם הרוח התורני הוא הקו המנחה.

"אנחנו מאמינות שבכל תחום ניתן לפגוש את העומק הרוחני של העולם התורני, התורה היא תורת חיים וזה מתבטא גם במגמת הקולנוע. דברים מתבצעים אחרי מחשבה ודיון וצוות מכוון. הבירור הוא אישי וככזה הוא קשור לעולם התורה".

בעקבות הדברים נשאלה צמח אם על מנת להציג בפני התלמידות מצוינות בתחום אותו הן לומדות אל נתקלת המערכת בקושי, שכן היצירות המובילות, גם בתחום המחול וגם בתחום הקולנוע, הן לא פעם יצירות פרובוקטיביות המבקשות לאתגר את המותר והאסור.

"אנחנו יודעות שיש מספיק יצירות מופת שניתן ללמוד מהן בלי להיחשף לתכנים שלא מתאימים לנו,, היא אומרת ומציינת כי במהלך העבודה האמנותית "יש בקרה רצינית לגבי יצירות שבנות ייחשפו אליהן וגם ליצירות שהבנות רוצות ליצור. זה עובר דרך חשיבה יחד עם הצוות, יש קווים אדומים ויש דיון רוחני שבו בוחנים מה מתאים לנו ומה לא, וכך גם בעניין המחול".

בדבריה היא מדגישה כי רכזת המגמה כמו גם המורות כולן תורניות בתפישתן וככאלה "אין להן עניין לחשוף את הבנות ליצירה לא ראויה אלא לבנות את הנפש ולהוביל אותן לבגרות איכותית".

והאם אותה הדרכה וליווי אינם מחניקים את יצר היצירה? צמח שוללת את הדברים לחלוטין ועם זאת היא מציינת כי אין באפשרותה למנוע התעוררות של בנות שרצו ליצור בתחומים גבוליים, "ואכן באו בנות ורצו ליצור בנושא מסוים.

"פתחנו איתן דיון, הפגשנו אותן עם רבנים שהיו קשורים לנושא, ונוצר שיח בונה שבו הבנות הבינו שהנושא לא מתאים להן. אני שמחה בכך על ההזדמנות לברר ולפתוח את הדיון". עם זאת היא מעירה כי היא "לא יודעת איך היינו נוהגים אם לא היו מישרות קו".

ובאשר לעתידן של התלמידות בתחום האמנות בו הן עוסקות, נשאלה צמח אם העולם הדתי יודע לפרגן ליצירות פנים מגזריות שעומדות בסטנדרטים תורניים שכאלה. צמח מזכירה כי המחזור שסיים את לימודיו השנה הוא הראשון באולפנה שלה, אך ניתן לראות שינוי כללי בתחום. "אנחנו רואות, כמו כל אחד שחי כאן בארץ, שיש יותר מודעות ויותר נשים מגיעות לצרוך מופעים, אם בתיאטרון נשים ואם בהקרנות קולנוע סגורות לנשים ובמופעי מחול. יצא לי להיות באולמות מלאים של קהל נשי".

על כך היא מוסיפה: "יש גם מגמות מחול במכללות, אבל לא כל הבנות רואות את עצמן בעתיד כרקדניות. חלק יעסקו בזה כתחביב בשעות הפנאי ועיסוק נוסף ולא כמקצוע ראשי, אבל בוגרות מכוונות לקהל נשי".






לרשימת כל האולפנות לבנות