מוזיאון חצרים
מוזיאון חצריםצילום: יחצ

השבוע בחדשות התיירות, מערות חדשות מתקופת בר כוכבא, טיפול בעצי יער חולדה, סיורים ליום ירושלים והמוזיאון החדש בחצרים ועוד.

חקלאות, טעמים וריחות בעונת הקציר

במסגרת חגיגות שנת ה-50 לחידוש ההתיישבות בגולן, יתקיים ההפנינג חקלאות, ביום שישי, ה-9.6, במתחם התיירות וואטס (צומת האמיר) ובו שוק איכרים עשיר. ביריד, תוצג תוצרת הגולן הטרייה בדוכנים: פירות, ירקות, תוצרת אורגנית, שמן זית, גבינות עיזים, יינות, ריבות, דבש, עוגיות, תבלינים ומוצרי קוסמטיקה.כחלק מחגיגות החקלאות יתקיימו פעילויות ואטרקציות לכל המשפחה ללא עלות. במתחם יהיו מגוון פינות יצירה – שזירת פרחים, אמנות נייר, קיר טיפוס ואומגה. www.tourgolan.org.il

טיפול יערני ייחודי ביער חולדה

קרן קימת לישראל תכרות כ-90 עצים אשר זוהו על ידי מומחי קק"ל כבעלי סיכון ו/או פוטנציאל לקריסה פתאומית

יער חולדה הינו היער הראשון של קרן קימת לישראל. בשנת 1902 קק"ל רכשה את קרקעות חולדה ושתלה עצי זית ועצי יער מגוונים, תוך התמודדות עם התנכלויות חוזרות ונשנות ליער ולהתיישבות. היער ניטע מספר פעמים כתוצאה מהשחתות שנגרמו מגורמים עוינים.

הייעור החל להתייצב בחולדה בשלהי המנדט הבריטי והיום ניתן לראות ביער עצי ענק המפארים את היער. כעשרת אלפים עצים ניטעו ביער במהלך השנים, מתוכם כ-130 אורנים וותיקים (בני 80 בערך). כיום העצים בחולדה נושקים למאה שנים ואף למעלה מכך, כאשר בהתאם לספרות המדעית חיי אורן ירושלמי הם בין שמונים למאה שנים. בשנים האחרונות החלו להישבר עצי האורן הוותיקים כתוצאה מזקנה וממבנה בעייתי אשר רוחות הובילו לקריסתם ולשבירתם.

40 עצים נוספים יעבור טיפול גיזום מיוחד המאפשר זרימה של אוויר והמשך יציבות העץ. כמו כן, כל היער יעבור טיפול מקיף של כלל העצים בהדגש על בטיחות.

סיורים מיוחדים ביום ירושלים בספרייה הלאומית

לרגל אירועי החמישים לאיחוד ירושלים תקיים הספרייה הלאומית סיורים מיוחדים לציבור הרחב בערב יום ירושלים (יום ג', 23/5 ) וביום ירושלים (יום ד', 24/5 ) שיוקדשו להיסטוריה הקרובה והרחוקה של העיר.

במהלך הסיור יפגשו המשתתפים בפריטים מקוריים מתקופת מלחמת ששת הימים ובהם: מילות השיר 'ירושלים של זהב' שנכתבו ע"י נעמי שמר ביומן כיס שנתי; משחק ניצחון המבוסס על קרבות מלחמת ששת הימים, שעוצב ברוח משחקי החברה של אותן שנים ועוד.

בנוסף, ישמעו ויחזו משתתפי הסיור בחלון המסכית (ויטראז') הגדול ביותר בישראל- "חזון ישעיהו" של האמן מרדכי ארדון וכן יחשפו לאוסף המפות העתיקות של ירושלים, הנחשב לאוסף הגדול והעתיק ביותר בעולם.

הסיור המיוחד יסתיים בביקור בתערוכה "עיר חלום: ירושלים ממעוף הדמיון", המציגה את ירושלים כפי שהצטיירה בדמיונם של הוגים ויוצרים יהודים, מוסלמים ונוצרים. בתערוכה מוצגים לראשונה מפות עתיקות, חלקן בנות מאות שנים, כתבי יד נדירים ופריטים נוספים מאוספי הספרייה הלאומית המספקים תמונה מרתקת של העיר עליה חלמו ואותה דמיינו מיליוני מאמינים מכל קצוות תבל מזה מאות שנים. הסיורים יתקיימו בעברית ובאנגלית. משך הסיור: שעה וחצי.

"ראיתי עיר- ירושלים בין חלום למציאות"- סיורי מיוחדים ליום ירושלים יתקיימו ביום ג'-ד', כז'-כח' באייר, 23-24.5. בשעה 10:30 יתקיים סיור בעברית ובשעה 12:30- סיור באנגלית.

עלות: 20 ₪. לאזרח וותיק: 15 ₪. הרשמה מראש דרך אתר הספרייה הלאומית www.nli.org.il

כך יראה מוזיאון חיל האוויר החדש בחצרים

נבחר זוכה בתחרות האדריכלים לתכנון "מוזיאון חיל האוויר"- משרד 'שוורץ בסנוסוף אדריכלים'.

לתחרות, שערך משרד הביטחון בהובלת חיל האוויר ובשיתוף מלא עם עמותת האדריכלים, ניגשו 66 משרדים, בהם טובי המשרדים בארץ וכן מספר משרדים מחו"ל, שהציעו מגוון קונספטים יצירתיים ומרגשים.

כל אחת מההצעות נבחנה על-ידי צוות של 9 שופטים, אזרחים ואנשי צבא, ביניהם תא"ל במיל' יעקב טרנר, אבי המוזיאון אשר הניח את אבן הפינה להקמתו בשנת 1985 וליווה את צמיחתו מיום הקמתו. מטעם עמותת האדריכלים השתתפו בצוות השיפוט אדר' איתן קימל, אדר' שם טוב צרויה והאדריכלית מאירה קובלסקי אפרת.

כחלק מבניית הפרוגרמה ניתנה חשיבות רבה לשימור מבנים היסטוריים הקיימים בשטח המוזיאון כיום, הצגת החיל על כלל מערכיו ובשימת דגש על האנשים אשר מהווים את מקור כוחו. ההצעה הזוכה בתחרות היא זו שענתה לדעת חבר השופטים על הדרישות באופן הטוב ביותר ואושרה על ידי מפקד החיל.

עם הקמתו המחודשת של המוזיאון, אשר עומד במתכונתו הקיימת במשך יותר משלושה עשורים, יהפוך למוזיאון מקורה וממוזג בשטח של יותר מ-17,000 מ"ר בנוי, שיחולק למספר מבנים, שבהם יוצגו יותר מ-80 כלי טייס בחלוקה לתקופות לאורך ההיסטוריה וכן מספר רב של מוקדים חווייתיים, שיאפשרו למבקר לחוות את עולם התעופה דרך תא הטייס, לגעת בחלקי כלי הטייס, דרך ידי הטכנאי ולראות את שדה הקרב דרך עיני לוחם ביחידות המיוחדות, לוחמים ולוחמות במערך ההגנה האווירית ומפעילי כלי הטייס הבלתי מאוישים של החיל.

המוזיאון החדש יציע מגוון מסלולי ביקור, דבר שיאפשר ביקורים חוזרים ונשנים במוזיאון וחוויות חדשות בכל ביקור נוסף.

מערות מתקופת מרד בר כוכבא

קק"ל, רשות העתיקות והמועצה האזורית מטה יהודה חנכו ביום שישי את אתר חורבת בורגין בפארק עדולם במסגרת אירועי שנת ה-115 לקק"ל. בפעילות משותפת נחשף מסלול מחילות מסתור ארוך ויפה מתחת למבני הכפר הקדום מתקופות ימי בית שני, התקופה הרומאית, והתקופה הביזנטית.

מתברר, שההתיישבות בשפלת יהודה התבססה על מפלס עליון ומפלס תת קרקעי אשר במקורו היה מפלס למסתור ממזג האוויר, אחסון, קירור ובמיוחד שימש עבור אגירת מים במסגרת של בורות. עם השנים, במיוחד עם המרידות נגד הרומאים, המחילות הוארכו לטובת המלחמה נגד הרומאים ואז נחשבו למערות מסתור של בר כוכבא. למעשה השימוש האזרחי הפך לשימוש צבאי.