בכירי צה"ל בירושלים במלחמת ששת הימים
בכירי צה"ל בירושלים במלחמת ששת הימיםצילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

מלחמת ששת הימים נכפתה עלינו לפני חמישים שנה כי היינו קיימים כמדינה. אין סיבה אחרת! בעיני הערבים, עצם הקיום שלנו היווה עילה למלחמת שמד נגד מדינת היהודים.

שטחי יהודה, שומרון וירושלים המזרחית היו הרי בשליטת הממלכה ההאשמית של ירדן. כדאי לנו לזכור ולהזכיר שעל גבול קו הפסקת האש הציבה ירדן עמדות ירי שמלחמת ששת הימים ביטלה. לפיכך, צריך לקחת בחשבון אפשרות פשוטה שכל שוחרי השלום המדומה כיום תובעים מבלי משים לקומם את העמדות הללו מחדש.

ההתיישבות היהודית ביהודה, בשומרון וברמת הגולן הייתה הכרח שנכפה על מדינת ישראל. ההגנה על מדינת ישראל הקטנה בגבולות הקו הירוק חייבה דחיקה של האיום הערבי באמצעות יישובי ביטחון. לא ביקשנו זאת והערבים הכריחו אותנו להתיישב פה באמצעות מלחמה של ממש. כל אלה המבקשים להשיב את המצב לקדמותו חייבים לזכור את זכר קדמותו לאשורו – חיינו תחת איום קיומי מתמיד.

חוגים מסוימים בקרבנו טוענים בביקורת נוקבת שניצחון ישראל במלחמת ששת הימים גרם לאופוריה שעלתה על גדותיה, והדברים נכוחים. אלא שאסור לשכוח את החלופה לניצחון הזה שעמדה על הפרק – כליה מוחלטת. הסיבה האמיתית לניצחון ישראל במלחמה זו לא הייתה יכולת צבאית כי אם עמידה עם גבנו אל הקיר. לא הייתה בפנינו כל ברירה אחרת – או ניצחון מזהיר או שחיטה המונית. האופוריה הייתה מוצדקת מאין כמוה – ניצלנו בישועה שמצדיקה הלל ושבח לבורא עולם שנלחם לנו על אף שלא החרשנו.

במלחמת ששת הימים לא נכבשו שטחים, אלא נגאלו ושוחררו. אדמות יהודה, שומרון ומזרח ירושלים הוחזקו בידי ירדן שלא כדין. לא הייתה הכרה בינלאומית בריבונות ירדנית על האדמות הללו, והריבונות הירדנית עליהן לא הוכרה אפילו אצל הירדנים עצמם. הקו הירוק לא היה מעולם גבול מוכר בעיני העולם, אלא קו הפסקת אש מכוח הסכם עד לפתרון מדיני במשא ומתן. מי שוויתרה על משא ומתן ובחרה במהלך כוחני הייתה ירדן. וזאת חשוב לזכור ולהזכיר: לא היה אז עַם פלשתיני ולא דרישה להכרה בו כלאום התובע לעצמו מדינה ריבונית.

מי שזוכר את השבועות שלפני המלחמה הזאת, את הכנת הגנים הציבוריים לבתי קברות המוניים, את הדבקת שמשות הבתים, את ההאפלה שנגזרה על הרחובות ופנסי המכוניות, את הגיוס הנרחב שידעה כל משפחה, את ההמתנה הארוכה על זחל"מים לאורך הגבולות, את הפחד מפני שואה נוראה שאיימה על העם היהודי בארצו – אינו יכול שלא לקבל את העובדה שקרה פה נס.